Palacio de Cristal

Teatres i
auditoris històrics
Palacio de Cristal
  • Noms alternatius:
    Trascorreo
    Palais de Cristal
    Alcázar Francés
    Grand Concert des Varietés

    Any de constitució: 1888
    Història:
    Arrel de l'Exposició Universal de Barcelona de 1888 el propietari de l'anomenat Alcázar Francés, Joan Mató, va canviar el nom de la casa pel de Palais de Cristal o Palacio de Cristal, seguint els models d'altres ciutats europees. Aquest espai teatral, a més de poder-hi menjar i beure, va acollir actuacions de contorsionisme i equilibrisme (Eugénie Petresen), però també concerts de música, vedettes i dansa amb la participació de les mítiques La Bella Otero i Chiquita, i també de pantomima amb els germans Onofri. Va ser, però, una època convulsa com ho testimonien els canvis de nom. A part de Palacio de Cristal, també va ser denominat Trascorreo i Grand Concert des Variétés, cosa que no va impedir l'important ritme de les activitats, amb interpretacions de sarsuela barrejades amb chanson francesa, actuacions de circ i pantomima. L’any 1893 un incendi va destruir del tot l'edifici, que va ser reconstruït, però ja no va tornar a acollir activitat artística fins el 1904.
    Noms propis relacionats:
    Cotó, Albert

array(12) { [0]=> string(4) "body" [1]=> string(5) "links" [2]=> string(8) "comments" [3]=> string(8) "language" [4]=> string(32) "field_any_d_enderrocament_fins_l" [5]=> string(27) "field_ta_any_de_constituci_" [6]=> string(23) "field_ta_lloc_geogr_fic" [7]=> string(31) "field_ta_entitat_col_laboradora" [8]=> string(17) "field_ta_historia" [9]=> string(25) "field_ta_noms_alternatius" [10]=> string(32) "field_ta_any_de_constituci_aprox" [11]=> string(20) "field_ta_no_clicable" } array(1) { [0]=> object(stdClass)#236 (7) { ["node_title"]=> string(6) "Albert" ["nid"]=> string(3) "279" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(5) "Cotó" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#230 (52) { ["vid"]=> string(4) "3440" ["uid"]=> string(1) "4" ["title"]=> string(6) "Albert" ["log"]=> string(1129) "Revisat pel Jaume. Anteriorment: Va rebre les primeres lliçons musical a l'entorn familiar, i de violí amb P. Solana. Va iniciar-se en la composició mentre era pianista de cafè, director de l'Erato, obtenint alguns premis. Als tretze anys s'incorpora a l'Orquestra Figueres, començant a escriure ballables i traslladant-se a Barcelona el 1888 per a seguir la carrera musical. Allà va ser pianista-director en alguns teatres de renom, va formar la seva Orquestra Cotó amb professors del Liceu que actuà arreu d'Europa, i va fer conèixer els seus primers portfolis, una modalitat de revista escènica. A aquestes activitats, junt a la docència, es va dedicar fins al final de la seva vida. La seva figura va augmentar en popularitat especialment a partir del 1878 gràcies a la composició de danses de saló vuitcentistes i americanes, que van ser interpretades per orquestres de tot el Principat. Va seguir escrivint música escènica de petit format amb èxit, així com obres per a cors masculins, sardanes i peces fàcils per a piano. Pel seu estil, se l'ha comparat amb compositors europeus contemporanis de renom." ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(3) "279" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1438590003" ["changed"]=> string(10) "1579797036" ["tnid"]=> string(3) "279" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1579797036" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(5) { ["value"]=> string(70) "

Narcís Fita, sarsuela, P. Solana, Societat Euterpense Clavé

" ["summary"]=> string(0) "" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(69) "

Narcís Fita, sarsuela, P. Solana, Societat Euterpense Clavé

" ["safe_summary"]=> string(0) "" } } } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "189" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1852-02-13 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1906-04-24 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "3" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1022) "

Compositor i pianista

Va rebre les primeres lliçons de l’oncle organista, Narcís Fita, i de violí amb P. Solana. Era pianista de cafè, director del cor l'Erato i als tretze anys s'incorporà a l'Orquestra Figueres, on començà a escriure ballables. El 1888 es va traslladar a Barcelona on ser pianista-director en diversos teatres de renom, va formar l’Orquestra Cotó amb professors del Liceu, formació que actuà a diverses ciutats d'Europa, i va ensenyar. Va crear una tipologia de revista escènica denominada portofolios musicales. A partir del 1878 es va fer molt popular gràcies a la composició de centenars de danses de saló vuitcentistes i americanes, que van ser interpretades per orquestres de tot Catalunya. Va seguir escrivint música escènica de petit format amb èxit, així com obres per a cors masculins, sardanes i peces fàcils per a piano. Pel seu estil, se l'ha comparat amb compositors europeus contemporanis de renom, i especialment amb Johann Strauss fill.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1018) "

Compositor i pianista

Va rebre les primeres lliçons de l’oncle organista, Narcís Fita, i de violí amb P. Solana. Era pianista de cafè, director del cor l'Erato i als tretze anys s'incorporà a l'Orquestra Figueres, on començà a escriure ballables. El 1888 es va traslladar a Barcelona on ser pianista-director en diversos teatres de renom, va formar l’Orquestra Cotó amb professors del Liceu, formació que actuà a diverses ciutats d'Europa, i va ensenyar. Va crear una tipologia de revista escènica denominada portofolios musicales. A partir del 1878 es va fer molt popular gràcies a la composició de centenars de danses de saló vuitcentistes i americanes, que van ser interpretades per orquestres de tot Catalunya. Va seguir escrivint música escènica de petit format amb èxit, així com obres per a cors masculins, sardanes i peces fàcils per a piano. Pel seu estil, se l'ha comparat amb compositors europeus contemporanis de renom, i especialment amb Johann Strauss fill.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "197" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "93" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "735" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(1) { ["und"]=> array(17) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "746" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "740" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "759" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "752" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "747" } [5]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "742" } [6]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "753" } [7]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "748" } [8]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "737" } [9]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "754" } [10]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "749" } [11]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "738" } [12]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "755" } [13]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "750" } [14]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "745" } [15]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "739" } [16]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "757" } } } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "731" } } } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(0) { } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "734" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "733" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "620" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "531" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(0) { } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(13) "Alberto Cotó" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(13) "Alberto Cotó" } } } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Cotó" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Cotó" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(4) "Fita" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(4) "Fita" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1438590003" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "4" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(4) "crg3" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> string(189) "a:6:{s:16:"ckeditor_default";s:1:"t";s:20:"ckeditor_show_toggle";s:1:"t";s:14:"ckeditor_width";s:4:"100%";s:13:"ckeditor_lang";s:2:"en";s:18:"ckeditor_auto_lang";s:1:"t";s:7:"contact";i:0;}" } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(5) "Cotó" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Cotó" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Cotó" } } } } }