Teatre de Girona

Teatres i
auditoris històrics
Teatre de Girona
  • Noms alternatius:
    Teatre Municipal

    Any de constitució: 1858
    Història:

    Va ser construït entre 1858 i 1860 per l'arquitecte municipal Martí Sureda per tal de substituir l'antic Teatre de Comèdies (1769), ubicat a l'Edifici del Pallol. El primer nom oficial va ser Teatro de la Reina, i la inauguració de 1860 va anar a càrrec de la companyia de Joaquim Ferrer amb La Traviata de G. Verdi. Va oferir programació d'òpera italiana, amb períodes de companyia estable, i els espectacles aleshores més innovadors: la màgia, les ombres xineses i la sarsuela, a més de programar teatre de text, concerts i recitals de música. Va ser col·lectivitzat en els anys de 1936-1939 pel Comitè Econòmic d'Espectacles Públics, època en què es van programar obres de caràcter pedagògic i llibertari d'enaltiment a la revolució. L'any 1939 l’ajuntament de la ciutat en va recuperar la titularitat, si bé en va subhastar la gestió, amb el resultat de programacions notablement eclèctiques. L'any 1975 un seguit d'activistes culturals i el grup Proscènium van impulsar-hi una programació teatral innovadora. Tancat l'any 1999 per reformes, el 2006 va reobrir les portes.


array(11) { [0]=> string(5) "links" [1]=> string(8) "comments" [2]=> string(8) "language" [3]=> string(32) "field_any_d_enderrocament_fins_l" [4]=> string(27) "field_ta_any_de_constituci_" [5]=> string(23) "field_ta_lloc_geogr_fic" [6]=> string(31) "field_ta_entitat_col_laboradora" [7]=> string(17) "field_ta_historia" [8]=> string(25) "field_ta_noms_alternatius" [9]=> string(32) "field_ta_any_de_constituci_aprox" [10]=> string(20) "field_ta_no_clicable" } array(3) { [0]=> object(stdClass)#218 (7) { ["node_title"]=> string(6) "Eusebi" ["nid"]=> string(4) "6423" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(6) "Dalmau" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#210 (53) { ["vid"]=> string(4) "6590" ["uid"]=> string(1) "5" ["title"]=> string(6) "Eusebi" ["log"]=> string(0) "" ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(4) "6423" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1617114506" ["changed"]=> string(10) "1617114506" ["tnid"]=> string(4) "6423" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1617114506" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1841-01-01 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1886-04-10 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(613) "

Violinista, pianista i director d'orquestra

Fill d'una família de músics, va formar-se al Conservatori del Liceu on va ser deixeble de Marià Obiols. Ben aviat va ingressar a l'Orquestra del Liceu i, posteriorment, ja era mestre acompanyant. Va ser nomenat director d'òpera del Teatre de Girona, càrrec que va alternar amb la direcció d'altres teatres catalans com ara els de Reus i Tarragona. Substitut d'Obiols com a director de l'Orquestra liceística, va realitzar una important carrera que el va portar a dirigir a Lisboa, Madrid, ciutats d'Itàlia i Sant Petersburg.

 

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(602) "

Violinista, pianista i director d'orquestra

Fill d'una família de músics, va formar-se al Conservatori del Liceu on va ser deixeble de Marià Obiols. Ben aviat va ingressar a l'Orquestra del Liceu i, posteriorment, ja era mestre acompanyant. Va ser nomenat director d'òpera del Teatre de Girona, càrrec que va alternar amb la direcció d'altres teatres catalans com ara els de Reus i Tarragona. Substitut d'Obiols com a director de l'Orquestra liceística, va realitzar una important carrera que el va portar a dirigir a Lisboa, Madrid, ciutats d'Itàlia i Sant Petersburg.

 

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(6) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "162" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1802" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "972" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "150" } [5]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "315" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "3337" } } } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "348" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1122" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "557" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(0) { } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(0) { } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Dalmau" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Dalmau" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(3) "Mas" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(3) "Mas" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1617114506" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "5" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(4) "crg1" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> string(189) "a:6:{s:16:"ckeditor_default";s:1:"t";s:20:"ckeditor_show_toggle";s:1:"t";s:14:"ckeditor_width";s:4:"100%";s:13:"ckeditor_lang";s:2:"en";s:18:"ckeditor_auto_lang";s:1:"t";s:7:"contact";i:0;}" } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(6) "Dalmau" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Dalmau" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Dalmau" } } } } [1]=> object(stdClass)#219 (7) { ["node_title"]=> string(10) "Melcior de" ["nid"]=> string(3) "454" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(11) "Ferrer i de" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#209 (53) { ["vid"]=> string(4) "3451" ["uid"]=> string(1) "4" ["title"]=> string(10) "Melcior de" ["log"]=> string(1150) "Revisat pel Jaume. Anteriorment: Descendent de família noble, va estudiar música a Niça i dret a Bolonya, on va adquirir una certa rellevància pública i va millorar els seus coneixements de composició. De retorn a Barcelona, a mitjan dècada del 1840, va estudiar amb Barba i va estrenar el seu Stabat Mater al Casino Filharmònic. Per la seva posició social i el seu matrimoni, va arribar a ser un dels majors hisendats de les comarques de Girona, alternant la seva residència entre La Bisbal i Barcelona. Bona part de la seva obra va pensar-se per a reunions de caire aristocràtic, com ara els ballables i les cançons per a veu i piano. La resta del seu repertori es compon de música religiosa per a diferents instrumentacions. A més, se sap que va estrenar altres gèneres, com ara una òpera, una sarsuela i dues simfonies per a tecla, que actualment es troben desaparegudes. Així mateix, va publicar un receptari de cuina. Ferrer va exemplificar la relació amb la música de les classes benestants catalanes i la seva vinculació amb l'estètica artística europea del moment, essent-li concedit el títol de baró per Lleó XIII." ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(3) "454" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1438614724" ["changed"]=> string(10) "1606132294" ["tnid"]=> string(3) "454" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1606132294" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(5) { ["value"]=> string(64) "

romanticisme, F. Berini (estrena director Stabat Mater)

" ["summary"]=> string(0) "" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(63) "

romanticisme, F. Berini (estrena director Stabat Mater)

" ["safe_summary"]=> string(0) "" } } } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "449" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1828-01-01 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1884-05-18 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "240" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "3" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1151) "

Compositor

Descendent de família noble, va estudiar orgue al col·legi dels jesuïtes a Niça i dret a Bolonya. De retorn, a mitjans de la dècada del 1840, va estrenar un Stabat Mater al Casino Filharmònic. Va ser amic i administrador de Barba i va esdevenir un dels majors hisendats de l’Empordà, alternant la residència entre la Bisbal i Barcelona. Bona part de l’obra era destinada a reunions de caire aristocràtic i d’alta burgesia, com ara els ballables i les cançons per a veu i piano. Tot i això, la majoria de la seva producció es compon de música religiosa, motiu pel qual va rebre el títol pontifici de baró. A més, se sap que va estrenar una òpera amb llibret de Solera (Giuditta, 1855), una sarsuela i dues simfonies per a tecla, obres actualment desaparegudes, i va escriure un llibre de composició. Com a organista, Melchor va fer estades per tocar a la catedral de San Joan de Perpinyà on era amic del degà i de l’organista. Ferrer va exemplificar la relació amb la música de les classes benestants catalanes i la vinculació amb l'estètica romàntica europea.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1131) "

Compositor

Descendent de família noble, va estudiar orgue al col·legi dels jesuïtes a Niça i dret a Bolonya. De retorn, a mitjans de la dècada del 1840, va estrenar un Stabat Mater al Casino Filharmònic. Va ser amic i administrador de Barba i va esdevenir un dels majors hisendats de l’Empordà, alternant la residència entre la Bisbal i Barcelona. Bona part de l’obra era destinada a reunions de caire aristocràtic i d’alta burgesia, com ara els ballables i les cançons per a veu i piano. Tot i això, la majoria de la seva producció es compon de música religiosa, motiu pel qual va rebre el títol pontifici de baró. A més, se sap que va estrenar una òpera amb llibret de Solera (Giuditta, 1855), una sarsuela i dues simfonies per a tecla, obres actualment desaparegudes, i va escriure un llibre de composició. Com a organista, Melchor va fer estades per tocar a la catedral de San Joan de Perpinyà on era amic del degà i de l’organista. Ferrer va exemplificar la relació amb la música de les classes benestants catalanes i la vinculació amb l'estètica romàntica europea.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "171" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1120" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "592" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1114" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1115" } } } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(0) { } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(3) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "295" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "364" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "242" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1122" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1123" } } } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(0) { } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(15) "Baró de Ferrer" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(15) "Baró de Ferrer" } } } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(11) "Ferrer i de" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(11) "Ferrer i de" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Manresa" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Manresa" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1438614724" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "4" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(4) "crg3" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> string(189) "a:6:{s:16:"ckeditor_default";s:1:"t";s:20:"ckeditor_show_toggle";s:1:"t";s:14:"ckeditor_width";s:4:"100%";s:13:"ckeditor_lang";s:2:"en";s:18:"ckeditor_auto_lang";s:1:"t";s:7:"contact";i:0;}" } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(11) "Ferrer i de" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(11) "Ferrer i de" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(11) "Ferrer i de" } } } } [2]=> object(stdClass)#220 (7) { ["node_title"]=> string(5) "Joana" ["nid"]=> string(3) "295" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(5) "Fossa" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#212 (52) { ["vid"]=> string(4) "3453" ["uid"]=> string(1) "4" ["title"]=> string(5) "Joana" ["log"]=> string(934) "Revisat pel Jaume. Anteriorment: Va cursar els estudis musicals a Barcelona amb Obiols. El 1839, quan tenia setze anys, va actuar com a soprano al Liceu Filodramàtic del Montsió (antecedent del Liceu), en òperes de Donizetti, Mercadante i Pacini, algunes d'elles en la seva estrena a la ciutat. Quatre anys més tard va interpretar papers coprotagonistes al Teatre Principal fins el 1851. Aquesta mateixa temporada va debutar al Liceu fins el 1854 i posteriorment es va desplaçar a Madrid per a actuar al Teatro Rossini, on va conciliar el gust del públic i de la crítica, fet que li va permetre presentar-se a teatres arreu de la península ibèrica. Així mateix, va ser l'esposa de Joaquim Ferrer, empresari responsable de la primera temporada lírica del Teatre de Girona, inaugurat el 1860. Allà mateix va actuar en la sessió de cloenda d'aquella temporada amb la companyia italiana i hi romandria fins al juny del 1861," ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(3) "295" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1438594321" ["changed"]=> string(10) "1547203639" ["tnid"]=> string(3) "295" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1547203639" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "2" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1823-01-01 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1873-01-01 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(865) "

Soprano

Va estudiar a Barcelona amb Obiols. El 1839, quan tenia setze anys, va actuar com a soprano al Liceu Filodramàtic del Montsió (antecedent del Liceu), en òperes de Donizetti, Mercadante i Pacini, algunes d'elles en l’estrena a la ciutat. Quatre anys més tard va interpretar papers coprotagonistes al Teatre Principal fins el 1851. Aquesta mateixa temporada va debutar al Gran Teatre del Liceu fins el 1859. Es va casar amb Joaquim Ferrer, empresari responsable de la primera temporada lírica del Teatre de Girona, inaugurat el 1860. Allí va actuar en la sessió de cloenda de la temporada amb la companyia italiana i hi romandria fins al juny del 1861. El 1864 es va desplaçar a Madrid per a actuar amb la companyia del Teatro Rossini amb notable èxit, fet que li va permetre d’actuar a teatres arreu de la Península ibèrica.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(861) "

Soprano

Va estudiar a Barcelona amb Obiols. El 1839, quan tenia setze anys, va actuar com a soprano al Liceu Filodramàtic del Montsió (antecedent del Liceu), en òperes de Donizetti, Mercadante i Pacini, algunes d'elles en l’estrena a la ciutat. Quatre anys més tard va interpretar papers coprotagonistes al Teatre Principal fins el 1851. Aquesta mateixa temporada va debutar al Gran Teatre del Liceu fins el 1859. Es va casar amb Joaquim Ferrer, empresari responsable de la primera temporada lírica del Teatre de Girona, inaugurat el 1860. Allí va actuar en la sessió de cloenda de la temporada amb la companyia italiana i hi romandria fins al juny del 1861. El 1864 es va desplaçar a Madrid per a actuar amb la companyia del Teatro Rossini amb notable èxit, fet que li va permetre d’actuar a teatres arreu de la Península ibèrica.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "162" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "171" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(0) { } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "348" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "557" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "618" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1580" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1122" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(0) { } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(30) "Joana Baptista Fossa de Ferrer" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(30) "Joana Baptista Fossa de Ferrer" } } } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Fossa" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Fossa" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(0) { } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1438594321" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "4" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(4) "crg3" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> string(189) "a:6:{s:16:"ckeditor_default";s:1:"t";s:20:"ckeditor_show_toggle";s:1:"t";s:14:"ckeditor_width";s:4:"100%";s:13:"ckeditor_lang";s:2:"en";s:18:"ckeditor_auto_lang";s:1:"t";s:7:"contact";i:0;}" } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(5) "Fossa" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Fossa" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Fossa" } } } } }