Sala Mozart

Teatres i
auditoris històrics
Sala Mozart
  • Any de constitució: 1912
    Història:
    Va ser una important sala de concerts de la ciutat, ubicada entre els carrers de Bertrallans i de la Canuda. A l’inici va ser un cinema, i a partir de 1912 l'empresa de pianos i pianoles Cussó SFHA la va llogar per a fer-hi concerts. Després d'una remodelació de l'arquitecte Francesc Solà i Gener, el març del 1914, a part dels concerts va acollir també actes d'altres entitats i conferències. Entre els intèrprets que hi van actuar, cal destacar personalitats internacionals com ara Arthur Rubinstein, Béla Bartók i Darius Milhaud, a més dels més destacats solistes catalans. En aquesta sala es van oferir, per primer cop a Barcelona, moltes obres del repertori clàssic de cambra, com ara la integral de quartets de Beethoven (1916) interpretada pel Quartet Renaixement liderat per Eduard Toldrà. També van estrenar-hi obres compositors com Frederic Mompou i Xavier Gols. Després de 1939 va acollir altres programacions, com pallassos, màgia i titelles. L'edifici va ser adquirit pel Centre Cultural i Recreatiu Aragonès. L’any 2003 va ser enderrocat.
    Noms propis relacionats:
    Longàs, Frederic

array(11) { [0]=> string(8) "comments" [1]=> string(5) "links" [2]=> string(8) "language" [3]=> string(25) "field_any_d_endorrocament" [4]=> string(32) "field_any_d_enderrocament_fins_l" [5]=> string(27) "field_ta_any_de_constituci_" [6]=> string(23) "field_ta_lloc_geogr_fic" [7]=> string(31) "field_ta_entitat_col_laboradora" [8]=> string(17) "field_ta_historia" [9]=> string(32) "field_ta_any_de_constituci_aprox" [10]=> string(20) "field_ta_no_clicable" } array(1) { [0]=> object(stdClass)#227 (7) { ["node_title"]=> string(8) "Frederic" ["nid"]=> string(3) "402" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(7) "Longàs" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#218 (52) { ["vid"]=> string(4) "4320" ["uid"]=> string(1) "4" ["title"]=> string(8) "Frederic" ["log"]=> string(1150) "Corregit pel Jaume. Anteriorment:Després d'iniciar els estudis musicals amb el seu pare, va ser deixeble de Goberna, Malalts i Granados, en la seva Acadèmia. Entre els seus primers recitals de piano van destacar els efectuats a la Sala Mozart (1915), a solo i amb Plantada i Gaspar Cassadó, i els concerts-homenatge organitzats a la mort de Granados (1916). Més tard va realitzar diferents gires, especialment exercint de pianista acompanyant, on va reeixir amb Badia a Madrid. També va ser docent i va fundar a Barcelona l'Acadèmia Albèniz, que després duria el seu nom. Posteriorment va acompanyar al tenor Tito Schipa en concerts a França i Alemanya que van aconseguir un reconeixement que li va possibilitar nous contractes a l'estranger. A Madrid va ser director artístic de la Sala Aeolian. Finalment es va traslladar a París i des del 1940 a Amèrica, establint-se als Estats Units i després a Xile. Va destacar com a intèrpret i com a compositor sobretot d'obres per a cant i piano, que van ser enregistrades per les veus més reconegudes del moment, a més de peces per a piano sol i un concert per a violí, piano i orquestra. " ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(3) "402" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1438610372" ["changed"]=> string(10) "1541958271" ["tnid"]=> string(3) "402" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1541958271" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1895-08-18 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1968-01-01 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "400" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "3" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(769) "

Pianista i compositor

Va ser deixeble de Joaquim Malats i Enric Granados, i va iniciar la seva carrera musical molt aviat. Especialitzat en la música de cambra, va acompanyar a destacats noms com Gaspar Cassadó, Conxita Badia o el tenor italià Tito Schipa. A Madrid va ser director artístic de la Sala Aeolian. El 1940 va fundar l’Acadèmia Albéniz de Barcelona que, posteriorment, va portar el seu nom. Va traslladar-se als Estats Units i a Xile on va residir fins al final de la seva vida. Va compondre sobretot obres per a cant i piano, que van ser enregistrades per les veus més reconegudes del moment, a més de peces per a piano sol i el Gran concert espanyol per a piano i orquestra, fortament influït per l’obra d’Isaac Albéniz.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(765) "

Pianista i compositor

Va ser deixeble de Joaquim Malats i Enric Granados, i va iniciar la seva carrera musical molt aviat. Especialitzat en la música de cambra, va acompanyar a destacats noms com Gaspar Cassadó, Conxita Badia o el tenor italià Tito Schipa. A Madrid va ser director artístic de la Sala Aeolian. El 1940 va fundar l’Acadèmia Albéniz de Barcelona que, posteriorment, va portar el seu nom. Va traslladar-se als Estats Units i a Xile on va residir fins al final de la seva vida. Va compondre sobretot obres per a cant i piano, que van ser enregistrades per les veus més reconegudes del moment, a més de peces per a piano sol i el Gran concert espanyol per a piano i orquestra, fortament influït per l’obra d’Isaac Albéniz.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(3) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "414" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "162" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "400" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(0) { } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(5) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "409" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "880" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "377" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "254" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "216" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1140" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(0) { } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(0) { } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Longàs" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Longàs" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Torres" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Torres" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1438610372" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "4" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(6) "isabel" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> NULL } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(7) "Longàs" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Longàs" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Longàs" } } } } }