Teatre Apol·lo de Barcelona

Teatres i
auditoris històrics
Teatre Apol·lo de Barcelona
  • Noms alternatius:
    Teatro Apolo

    Any de constitució: 1904
    Història:
    Es va inaugurar el 1904 en els terrenys de l'Avinguda del Paral·lel on ja hi havia una antiga barraca on es presentaven espectacles musicals. Es va especialitzar en espectacles de revista, music-hall i sarsuela. Va acollir importants estrenes de sarsuela com ara El trust de los tenorios (1910) de Josep Serrano (1910), El dictador (1923) de Rafael Millán o Las alondras (1923) de Jacinto Guerrero. Va ser en aquest teatre també on el 1946 va tenir lloc la primera representació teatral professional en català després de la guerra: El ferrer de tall de Frederic Soler, a la que li va seguir, el 1948, l'estrena del drama Ocells i llops de Josep Maria de Sagarra. En les dècades següents va centrar les activitats en la revista. L'antic teatre va ser enderrocat el 1991 per construir-ne un de nou que segueix en actiu.
array(11) { [0]=> string(5) "links" [1]=> string(8) "comments" [2]=> string(8) "language" [3]=> string(32) "field_any_d_enderrocament_fins_l" [4]=> string(27) "field_ta_any_de_constituci_" [5]=> string(23) "field_ta_lloc_geogr_fic" [6]=> string(31) "field_ta_entitat_col_laboradora" [7]=> string(17) "field_ta_historia" [8]=> string(25) "field_ta_noms_alternatius" [9]=> string(32) "field_ta_any_de_constituci_aprox" [10]=> string(20) "field_ta_no_clicable" } array(4) { [0]=> object(stdClass)#234 (7) { ["node_title"]=> string(6) "Mercè" ["nid"]=> string(4) "6398" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(6) "Capsir" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#227 (53) { ["vid"]=> string(4) "6565" ["uid"]=> string(1) "5" ["title"]=> string(6) "Mercè" ["log"]=> string(0) "" ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(4) "6398" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1617027826" ["changed"]=> string(10) "1617027973" ["tnid"]=> string(4) "6398" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1617027973" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "2" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1897-07-20 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1969-03-13 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6394" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "6" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1181) "

Filla del baríton Josep Capsir i de la soprano Ramona Vidal. Ingressà al Conservatori del Liceu, on va estudiar amb Joaquim Vidal i Nunell. L’any 1913 debutà a Girona i el 1914 representà la Micaela de Carmen al Gran Teatre del Liceu. Entre 1916 i 1920 va actuar als teatres Real de Madrid, San Carlos de Lisboa, Colón de Buenos Aires, Òpera de París, Apollo de Bolonya i Liceu de Barcelona, amb papers com ara la Violeta de La Traviata i la Gilda de Rigoletto. El 1929 debutà a La Scala de Milà interpretant Rigoletto amb Fleta i Toscanini. Va viatjar per tota Europa exhibint una veu de soprano lleugera que destacà per la coloratura i els aguts. Amb els anys, però, va interessar-se per altres repertoris amb més pes com ara el verisme. Tornà a Barcelona a principis de la dècada dels trenta. L’any 1949 va protagonitzar l’última actuació al Liceu, amb Il matrimonio segreto. Exercí la docència a fins al 1968 i viatjà sovint a Itàlia, país on es va retirar al final de la seva vida. A la darreria dels anys vint protagonitzà diversos enregistraments i el 1944 aparegué al film Retorno.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1180) "

Filla del baríton Josep Capsir i de la soprano Ramona Vidal. Ingressà al Conservatori del Liceu, on va estudiar amb Joaquim Vidal i Nunell. L’any 1913 debutà a Girona i el 1914 representà la Micaela de Carmen al Gran Teatre del Liceu. Entre 1916 i 1920 va actuar als teatres Real de Madrid, San Carlos de Lisboa, Colón de Buenos Aires, Òpera de París, Apollo de Bolonya i Liceu de Barcelona, amb papers com ara la Violeta de La Traviata i la Gilda de Rigoletto. El 1929 debutà a La Scala de Milà interpretant Rigoletto amb Fleta i Toscanini. Va viatjar per tota Europa exhibint una veu de soprano lleugera que destacà per la coloratura i els aguts. Amb els anys, però, va interessar-se per altres repertoris amb més pes com ara el verisme. Tornà a Barcelona a principis de la dècada dels trenta. L’any 1949 va protagonitzar l’última actuació al Liceu, amb Il matrimonio segreto. Exercí la docència a fins al 1968 i viatjà sovint a Itàlia, país on es va retirar al final de la seva vida. A la darreria dels anys vint protagonitzà diversos enregistraments i el 1944 aparegué al film Retorno.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(5) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "201" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "162" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "195" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "171" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "614" } } } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6272" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "557" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1364" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(1) { ["und"]=> array(3) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6397" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6396" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6395" } } } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(0) { } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Capsir" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Capsir" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Vidal" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Vidal" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1617027826" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "5" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(4) "crg1" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> string(189) "a:6:{s:16:"ckeditor_default";s:1:"t";s:20:"ckeditor_show_toggle";s:1:"t";s:14:"ckeditor_width";s:4:"100%";s:13:"ckeditor_lang";s:2:"en";s:18:"ckeditor_auto_lang";s:1:"t";s:7:"contact";i:0;}" } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(6) "Capsir" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Capsir" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Capsir" } } } } [1]=> object(stdClass)#235 (7) { ["node_title"]=> string(9) "Francisco" ["nid"]=> string(4) "6179" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(8) "Codoñer" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#228 (53) { ["vid"]=> string(4) "6346" ["uid"]=> string(1) "5" ["title"]=> string(9) "Francisco" ["log"]=> string(0) "" ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(4) "6179" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1613737688" ["changed"]=> string(10) "1613737745" ["tnid"]=> string(4) "6179" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1613737745" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "230" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1897-09-15 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1989-11-18 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "3" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1085) "

Compositor.

Establert a Barcelona, va compondre cançons i ballables populars durant el segon terç del segle XX, amb especial rellevància en el transcurs de la dècada de 1940. La seva muller, Mercedes Belenguer, participà com a lletrista. Van signar molts dels treballs amb els noms de J. Lito i M. Godoy, respectivament.

Algunes de les creacions més celebrades són les cançons Mi casita de papel, Yo quiero un TBO i Amor que viene cantando, popularitzades per vocalistes de renom en aquells anys, com ara Pepe Blanco, Jorge Sepúlveda i Carmen Morell. La producció de la parella inclogué peces en diferents estils ballables: tangos, foxtrots, pasdobles i boleros.

Francisco Codoñer també és autor d’obres de música escènica estrenades a Barcelona: la revista Luz en las sombras (1925), al Gran Teatre del Bosc; la fantasia lírica Me debes un beso (1954), al Teatre Apol·lo i la revista Dos amores vienen cantando (1955), al Teatre Poliorama.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1071) "

Compositor.

Establert a Barcelona, va compondre cançons i ballables populars durant el segon terç del segle XX, amb especial rellevància en el transcurs de la dècada de 1940. La seva muller, Mercedes Belenguer, participà com a lletrista. Van signar molts dels treballs amb els noms de J. Lito i M. Godoy, respectivament.

Algunes de les creacions més celebrades són les cançons Mi casita de papel, Yo quiero un TBO i Amor que viene cantando, popularitzades per vocalistes de renom en aquells anys, com ara Pepe Blanco, Jorge Sepúlveda i Carmen Morell. La producció de la parella inclogué peces en diferents estils ballables: tangos, foxtrots, pasdobles i boleros.

Francisco Codoñer també és autor d’obres de música escènica estrenades a Barcelona: la revista Luz en las sombras (1925), al Gran Teatre del Bosc; la fantasia lírica Me debes un beso (1954), al Teatre Apol·lo i la revista Dos amores vienen cantando (1955), al Teatre Poliorama.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6167" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(0) { } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6170" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(3) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1422" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1364" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "666" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "564" } } } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(1) { ["und"]=> array(3) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6178" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6177" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6176" } } } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(0) { } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(8) "Codoñer" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(8) "Codoñer" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Pascual" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Pascual" } } } ["field_np_alies"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "J.Lito" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "J.Lito" } } } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1613737688" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "5" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(4) "crg1" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> string(189) "a:6:{s:16:"ckeditor_default";s:1:"t";s:20:"ckeditor_show_toggle";s:1:"t";s:14:"ckeditor_width";s:4:"100%";s:13:"ckeditor_lang";s:2:"en";s:18:"ckeditor_auto_lang";s:1:"t";s:7:"contact";i:0;}" } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(8) "Codoñer" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(8) "Codoñer" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(8) "Codoñer" } } } } [2]=> object(stdClass)#236 (7) { ["node_title"]=> string(6) "Ramona" ["nid"]=> string(4) "6382" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(6) "Rovira" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#226 (53) { ["vid"]=> string(4) "6549" ["uid"]=> string(1) "5" ["title"]=> string(6) "Ramona" ["log"]=> string(0) "" ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(4) "6382" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1617019231" ["changed"]=> string(10) "1617019303" ["tnid"]=> string(4) "6382" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1617019303" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "2" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6381" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1902-08-23 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1964-02-05 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1132) "

Cupletista.

Debutà com a cupletista l’any 1921 a Barcelona i va rebre classes de cant de Joan Viladomat i de Vicenç Martín Quirós. S’especialitzà en cuplets inspirats en la chanson realiste francesa, prenent com a model cantants com La Fréhel, Edith Piaf o Juliette Gréco.

L’any 1922, mentre actuava amb èxit al Teatre Apol·lo, va enregistrar per al segell Gramófono els cuplets La muller d’en Manelic i La filla del pescador. Joan Viladomat escriví la música del tango-cuplet Fumando espero i ella el popularitzà a l’Edén Concert de Barcelona i l’enregistrà el 1924. El 1923 va debutar al Teatro Maravillas de Madrid.

En el transcurs de la segona meitat dels anys vint consolidà el seu èxit als teatres Eldorado i Circ Barcelonès, amb cuplets com ara El tango de la cocaína, també amb música de Viladomat i enregistrat l’any 1927. A partir de 1930 va pujar al escenaris només esporàdicament, de nou al Circ Barcelonès, al Coliseum i al Tívoli. La última aparició públicafou el 1944 al Circ Roxy.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1122) "

Cupletista.

Debutà com a cupletista l’any 1921 a Barcelona i va rebre classes de cant de Joan Viladomat i de Vicenç Martín Quirós. S’especialitzà en cuplets inspirats en la chanson realiste francesa, prenent com a model cantants com La Fréhel, Edith Piaf o Juliette Gréco.

L’any 1922, mentre actuava amb èxit al Teatre Apol·lo, va enregistrar per al segell Gramófono els cuplets La muller d’en Manelic i La filla del pescador. Joan Viladomat escriví la música del tango-cuplet Fumando espero i ella el popularitzà a l’Edén Concert de Barcelona i l’enregistrà el 1924. El 1923 va debutar al Teatro Maravillas de Madrid.

En el transcurs de la segona meitat dels anys vint consolidà el seu èxit als teatres Eldorado i Circ Barcelonès, amb cuplets com ara El tango de la cocaína, també amb música de Viladomat i enregistrat l’any 1927. A partir de 1930 va pujar al escenaris només esporàdicament, de nou al Circ Barcelonès, al Coliseum i al Tívoli. La última aparició públicafou el 1944 al Circ Roxy.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "162" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(0) { } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "4197" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "444" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1364" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "531" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "996" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "733" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "564" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "3040" } } } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6383" } } } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(16) "Ramoncita Rovira" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(16) "Ramoncita Rovira" } } } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Rovira" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Rovira" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Garriga" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Garriga" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1617019231" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "5" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(4) "crg1" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> string(189) "a:6:{s:16:"ckeditor_default";s:1:"t";s:20:"ckeditor_show_toggle";s:1:"t";s:14:"ckeditor_width";s:4:"100%";s:13:"ckeditor_lang";s:2:"en";s:18:"ckeditor_auto_lang";s:1:"t";s:7:"contact";i:0;}" } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(6) "Rovira" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Rovira" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Rovira" } } } } [3]=> object(stdClass)#237 (7) { ["node_title"]=> string(6) "Carles" ["nid"]=> string(4) "6250" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(8) "Saldanya" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#225 (53) { ["vid"]=> string(4) "6417" ["uid"]=> string(1) "5" ["title"]=> string(6) "Carles" ["log"]=> string(0) "" ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(4) "6250" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1614170090" ["changed"]=> string(10) "1614170308" ["tnid"]=> string(4) "6250" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1614170308" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "230" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1902-10-06 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } [1]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1968-09-11 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1968-09-11 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1179) "

Cómicic, ballarí i cantant burlesc

S'inicià en les varietés al Teatre Arnau l’any 1918 i actuà als Còmic, Victòria i Apol·lo del Paral·lel barceloní. També va sovintejar Madrid, debutant el 1926 al Teatro Romea. Conegut amb el nom artístic Alady, vestia amb esmòquing, bombí i guants blancs, tot allunyant-se de la imatge del còmic tradicional i actuant al music-hall amb un estil proper als chansonniers parisencs. Els seus espectacles varen ser molt populars, en reunint el diàleg d’acudits amb el públic, el ball i la paròdia. Als voltants de 1930 va fer una gira per diferents províncies espanyoles amb una companyia pròpia que reunia ballarines, una domadora i un il·lusionista, a més de comptar amb Miguel Mihura com a col·laborador. Participà en vodevils com ara La reina ha relliscat, amb la companyia Santpere-Nolla al Teatre Espanyol l’any 1932. El mateix any el contractaren de nou al Romea de Madrid, ciutat on el va enxampar el cop d’estat a la República. L’anomenat "Rei del Paral·lel" va interpretar papers secundaris a films com El amor solfeando (1930) d'Armand Guerra.s'

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1175) "

Cómicic, ballarí i cantant burlesc

S'inicià en les varietés al Teatre Arnau l’any 1918 i actuà als Còmic, Victòria i Apol·lo del Paral·lel barceloní. També va sovintejar Madrid, debutant el 1926 al Teatro Romea. Conegut amb el nom artístic Alady, vestia amb esmòquing, bombí i guants blancs, tot allunyant-se de la imatge del còmic tradicional i actuant al music-hall amb un estil proper als chansonniers parisencs. Els seus espectacles varen ser molt populars, en reunint el diàleg d’acudits amb el públic, el ball i la paròdia. Als voltants de 1930 va fer una gira per diferents províncies espanyoles amb una companyia pròpia que reunia ballarines, una domadora i un il·lusionista, a més de comptar amb Miguel Mihura com a col·laborador. Participà en vodevils com ara La reina ha relliscat, amb la companyia Santpere-Nolla al Teatre Espanyol l’any 1932. El mateix any el contractaren de nou al Romea de Madrid, ciutat on el va enxampar el cop d’estat a la República. L’anomenat "Rei del Paral·lel" va interpretar papers secundaris a films com El amor solfeando (1930) d'Armand Guerra.s'

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(3) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "162" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "230" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(0) { } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(0) { } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2271" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "726" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1423" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1364" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(1) { ["und"]=> array(3) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6251" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6252" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6253" } } } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(0) { } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(8) "Saldanya" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(8) "Saldanya" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(4) "Beut" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(4) "Beut" } } } ["field_np_alies"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Alady" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Alady" } } } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1614170090" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "5" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(4) "crg1" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> string(189) "a:6:{s:16:"ckeditor_default";s:1:"t";s:20:"ckeditor_show_toggle";s:1:"t";s:14:"ckeditor_width";s:4:"100%";s:13:"ckeditor_lang";s:2:"en";s:18:"ckeditor_auto_lang";s:1:"t";s:7:"contact";i:0;}" } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(8) "Saldanya" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(8) "Saldanya" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(8) "Saldanya" } } } } }