Teatre Barcelona

Teatres i
auditoris històrics
Teatre Barcelona
  • Noms alternatius:
    Gran Saló Doré
    Teatre Doré
    Cine Alhambra

    Any de constitució: 1923
    Història:
    Es va inaugurar el 1923 a la Rambla Catalunya, cantonada amb Plaça Catalunya, al mateix lloc on l’havien precedit locals d’espectacle, de cinema o cafès amb els noms de Grand Salon Doré, Alhambra o Eslava. Com a Teatre Barcelona va estar en actiu del 1923 al 1983. Ja el 1923 hi va actuar el pianista Emil von Sauer i el 1924 s’hi van estrenar les òperes Fantochines de Conrado del Campo i El mestre de música de Ferdinando Paër. Va acollir destacades actuacions com ara, el 1935, un multitudinari recital de poesia amb Federico García Lorca i Margarita Xirgu adreçat als obrers de Catalunya, convocats pels diversos ateneus obrers i retransmès per ràdio. Un dels darrers espectacles va ser Mori el Merma de la companyia La Claca amb figurins de Joan Miró, el 1979. Va ser enderrocat el 1987. S'hi va construir un hotel que, a la planta baixa acull un petit local d’espectacles anomenat Barcelona Music Hall.
    Noms propis relacionats:
    Alonso, Pilar
    Mateo, Màrius

array(12) { [0]=> string(5) "links" [1]=> string(8) "comments" [2]=> string(8) "language" [3]=> string(25) "field_any_d_endorrocament" [4]=> string(32) "field_any_d_enderrocament_fins_l" [5]=> string(27) "field_ta_any_de_constituci_" [6]=> string(23) "field_ta_lloc_geogr_fic" [7]=> string(31) "field_ta_entitat_col_laboradora" [8]=> string(17) "field_ta_historia" [9]=> string(25) "field_ta_noms_alternatius" [10]=> string(32) "field_ta_any_de_constituci_aprox" [11]=> string(20) "field_ta_no_clicable" } array(2) { [0]=> object(stdClass)#227 (7) { ["node_title"]=> string(5) "Pilar" ["nid"]=> string(3) "497" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(6) "Alonso" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#219 (53) { ["vid"]=> string(4) "3388" ["uid"]=> string(1) "4" ["title"]=> string(5) "Pilar" ["log"]=> string(767) "Revisió Oriol: Cançonetista especialitzada en cuplets. Es va iniciar en el cant al seu entorn familiar fins que va decidir traslladar-se a Barcelona. Després d'un començament discret al Saló Doré, la seva fama va anar en augment gràcies a la interpretació de cançons i cuplets en català, que formaven part del seu repertori junt a d'altres peces habituals en castellà. A començament de la dècada de 1920 va actuar també a Madrid i Sevilla, tot i que obtenint un èxit menor que a terres catalanes, on arribà a ser una de les figures més destacades de l'escena cupletista i de varietats, actuant en sales com ara el Teatre Eldorado. Cap al 1925 es va casar a Mallorca i abandonà completament el teatre, finalitzant així la seva carrera artística." ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(3) "497" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1438626654" ["changed"]=> string(10) "1578990700" ["tnid"]=> string(3) "497" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1578990700" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "2" } } } ["field_fotografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(13) { ["fid"]=> string(2) "36" ["uid"]=> string(1) "3" ["filename"]=> string(33) "004 Alonso-02 mera fotografia.jpg" ["uri"]=> string(42) "public://004 Alonso-02 mera fotografia.jpg" ["filemime"]=> string(10) "image/jpeg" ["filesize"]=> string(6) "319647" ["status"]=> string(1) "1" ["timestamp"]=> string(10) "1456681943" ["rdf_mapping"]=> array(0) { } ["alt"]=> string(0) "" ["title"]=> string(0) "" ["width"]=> string(3) "988" ["height"]=> string(4) "1600" } } } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "414" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1897-02-15 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1980-04-10 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "162" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(925) "

Cançonetista especialitzada en cuplets. Es va iniciar en el cant a l’entorn familiar fins que va decidir traslladar-se a Barcelona. Després d'un començament discret al Saló Doré, la seva fama va anar en augment gràcies a la interpretació de cançons i cuplets en català, que formaven part del seu repertori juntament a d'altres peces habituals en castellà. A començament de la dècada de 1920 va actuar també a Madrid i Sevilla, tot i que obtenint un èxit menor que a terres catalanes, on arribà a ser una de les figures més destacades de l'escena cupletista i de varietats, amb actuacions constants en sales com ara el Teatre Eldorado i nombrosos enregistraments discogràfics. Fou clau en la popularització de cançons com "La Marieta de l’ull viu - Baixant de la Font del Gat". Cap al 1925 es va casar a Mallorca i abandonà completament el teatre, finalitzant així la seva carrera artística.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(924) "

Cançonetista especialitzada en cuplets. Es va iniciar en el cant a l’entorn familiar fins que va decidir traslladar-se a Barcelona. Després d'un començament discret al Saló Doré, la seva fama va anar en augment gràcies a la interpretació de cançons i cuplets en català, que formaven part del seu repertori juntament a d'altres peces habituals en castellà. A començament de la dècada de 1920 va actuar també a Madrid i Sevilla, tot i que obtenint un èxit menor que a terres catalanes, on arribà a ser una de les figures més destacades de l'escena cupletista i de varietats, amb actuacions constants en sales com ara el Teatre Eldorado i nombrosos enregistraments discogràfics. Fou clau en la popularització de cançons com "La Marieta de l’ull viu - Baixant de la Font del Gat". Cap al 1925 es va casar a Mallorca i abandonà completament el teatre, finalitzant així la seva carrera artística.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(3) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "162" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "451" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "528" } } } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(0) { } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(0) { } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(3) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "503" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "504" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "531" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "529" } } } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(1) { ["und"]=> array(18) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2479" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2480" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2481" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2482" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2483" } [5]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2484" } [6]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2485" } [7]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2486" } [8]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2488" } [9]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2489" } [10]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2490" } [11]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2491" } [12]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2492" } [13]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2493" } [14]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2494" } [15]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2497" } [16]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2498" } [17]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2501" } } } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(0) { } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Alonso" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Alonso" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(4) "Moll" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(4) "Moll" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1438626654" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "4" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(6) "isabel" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> NULL } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(6) "Alonso" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Alonso" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Alonso" } } } } [1]=> object(stdClass)#229 (7) { ["node_title"]=> string(7) "Màrius" ["nid"]=> string(3) "302" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(5) "Mateo" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#218 (53) { ["vid"]=> string(4) "4352" ["uid"]=> string(1) "5" ["title"]=> string(7) "Màrius" ["log"]=> string(711) "Va estudiar a l’Escola Municipal de Música de Barcelona amb Pellicer, Lamote i Nicolau. Als catorze anys va viatjar a Argentina i va oferir concerts a diversos indrets d’Amèrica del sud. Més tard també va fer gires als EEUU i a Cuba. Entre 1921 i 1925 va viure a Mèxic on va fundar una orquestra i va treballar a l’Escola Nacional de Música de Mèxic. L’any 1926 es va traslladar a París on es va establir. A Barcelona, va organitzar el Festival de Música Iberoamericana de l’Exposició Universal de 1929 i dos anys més tard va oferir concerts monogràfics al Teatre Barcelona. Entre les seves obres destaquen l’obra per piano Quadrets de la Costa Brava i els seus arranjaments per violí." ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(3) "302" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1438595132" ["changed"]=> string(10) "1552571403" ["tnid"]=> string(3) "302" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1552571403" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(0) { } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1889-06-21 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1958-01-01 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "3" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1116) "

Violinista i compositor. Va estudiar a l’Escola Municipal de Música de Barcelona amb Pellicer, Lamote i Nicolau. Becat per l’Ajuntament de Barcelona, va estudiar a Berlín amb Joseph Joachim i Max Bruch. Als catorze anys va oferir concerts a diversos indrets d’Amèrica del sud i, més tard, gires als EEUU i a Cuba. El 1915 es va presentar al Palau de la Música Catalana. Entre 1921 i 1925 va viure a Mèxic on fundà una orquestra i fou professor a l’Escola Nacional de Música de Mèxic. L’any 1926 es va establir a París per tornar a Barcelona el 1929, on va organitzar el Festival Música Simfónica Iberoamericana de l’Exposició Universal, amb participació de figures com Heitor Villa-lobos; el 1931 va oferir concerts monogràfics al Teatre Barcelona. Al final de la Guerra Civil va anar a viure a Portugal. Va compondre l’òpera Majas, estrenada possiblement al Gran Teatre del Liceu i al Teatro Real, i l’obra simfònicocoral Poema de Occidente, basada en les aparicions de la Verge de Fàtima. També compongué obres per a piano i arranjaments per a violí.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1115) "

Violinista i compositor. Va estudiar a l’Escola Municipal de Música de Barcelona amb Pellicer, Lamote i Nicolau. Becat per l’Ajuntament de Barcelona, va estudiar a Berlín amb Joseph Joachim i Max Bruch. Als catorze anys va oferir concerts a diversos indrets d’Amèrica del sud i, més tard, gires als EEUU i a Cuba. El 1915 es va presentar al Palau de la Música Catalana. Entre 1921 i 1925 va viure a Mèxic on fundà una orquestra i fou professor a l’Escola Nacional de Música de Mèxic. L’any 1926 es va establir a París per tornar a Barcelona el 1929, on va organitzar el Festival Música Simfónica Iberoamericana de l’Exposició Universal, amb participació de figures com Heitor Villa-lobos; el 1931 va oferir concerts monogràfics al Teatre Barcelona. Al final de la Guerra Civil va anar a viure a Portugal. Va compondre l’òpera Majas, estrenada possiblement al Gran Teatre del Liceu i al Teatro Real, i l’obra simfònicocoral Poema de Occidente, basada en les aparicions de la Verge de Fàtima. També compongué obres per a piano i arranjaments per a violí.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "201" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "197" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "435" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(0) { } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "344" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2146" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "503" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1766" } } } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(0) { } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Mario" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Mario" } } } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Mateo" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Mateo" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(8) "Barberà" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(8) "Barberà" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1438595132" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "5" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(5) "elena" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> NULL } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(5) "Mateo" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Mateo" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Mateo" } } } } }