Teatre Novedades

Teatres i
auditoris històrics
Teatre Novedades
  • Noms alternatius:
    Teatre del Prado Catalán

    Any de constitució: 1869
    Història:

    Es va inaugurar l'any 1869 amb el nom Salón de Novedades a la Ronda de Sant Pere cantonada del Passeig de Gràcia, en un edifici de fusta amb capacitat per 1.200 persones on es representava teatre, sarsuela i òpera. El 1884 va ser enderrocat i es va traslladar a l'actual emplaçament del carrer de Casp en un edifici de l'arquitecte Salvador Vinyals i Sabaté. Fins a 1936 va ser un dels teatres més actius de la ciutat, amb un aforament de 1.600 persones, just després del Gran Teatre del Liceu i del Teatre Tívoli. Es va convertir en un important focus artístic amb l'estrena d'obres teatrals d'autors com Frederic Soler, Àngel Guimerà i les primeres representacions d’H. Ibsen i M. Materlinck. També va ser el lloc de les estrenes a la península ibèrica d’òperes com I promessi spossi d'A. Ponchielli, Joseph d'E. Méhul o Zazà de R. Leoncavallo. Va acollir concerts simfònics com els de l'Orquestra Lamoreux i la presentació a Barcelona de l'Orquestra Filharmònica de Berlín sota la direcció d'A. Nikisch (1901). S’hi va estrenar el drama Jesús de Natzareth d'Àngel Guimerà amb música d'Enric Morera i les òperes d'Amadeu Vives Artús (1897) i Euda d'Uriac (1900). L'any 1938 va patir un greu incendi. No es va reinaugurar fins el 1959, però destinat a l’exhibició cinematogràfica. Entre 1992 i 2006 s'hi van tornar a representar obres teatrals.


array(11) { [0]=> string(5) "links" [1]=> string(8) "comments" [2]=> string(8) "language" [3]=> string(32) "field_any_d_enderrocament_fins_l" [4]=> string(27) "field_ta_any_de_constituci_" [5]=> string(23) "field_ta_lloc_geogr_fic" [6]=> string(31) "field_ta_entitat_col_laboradora" [7]=> string(17) "field_ta_historia" [8]=> string(25) "field_ta_noms_alternatius" [9]=> string(32) "field_ta_any_de_constituci_aprox" [10]=> string(20) "field_ta_no_clicable" } array(6) { [0]=> object(stdClass)#209 (7) { ["node_title"]=> string(5) "Maria" ["nid"]=> string(4) "3338" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(10) "Barrientos" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#216 (52) { ["vid"]=> string(4) "3380" ["uid"]=> string(1) "5" ["title"]=> string(5) "Maria" ["log"]=> string(0) "" ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(4) "3338" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1529589815" ["changed"]=> string(10) "1579856526" ["tnid"]=> string(4) "3338" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1579856526" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "2" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1883-01-01 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1946-01-01 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "141" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1076) "

Soprano

El seu debut, amb quinze anys d’edat, amb L’Africaine de Meyerbeer al Teatre Novedades de Barcelona fou el punt de partida d’una important carrera que la portà a ampliar la seva completa formació musical (violí, piano i cant) a Milà on el 1900 debutà al Teatro alla Scala. Actuà als més importants teatres d’òpera d’Europa i al Metropolitan Opera House de Nova York on debutà el 1916 amb Lucia di Lammermoor de Donizetti.

Fou, però, al Teatro Colón de Buenos Aires on obtingué els seus majors èxits cantant tot el repertori per a soprano lleugera. Actuà al Gran Teatre del Liceu, el 1915, amb Lakmé de Delibes i al Palau de la Música Catalana on cantà L’església eterna d’Enric Granados, obra a qui fou dedicada junt a diferents tonadillas. El 1924 abandonà l’escena per dedicar-se exclusivament als recitals. Manuel de Falla la va escollir, el 1930, per a enregistrar les Siete canciones españolas. Fou catedràtica de cant al Teatro Colón.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1045) "

Soprano

El seu debut, amb quinze anys d’edat, amb L’Africaine de Meyerbeer al Teatre Novedades de Barcelona fou el punt de partida d’una important carrera que la portà a ampliar la seva completa formació musical (violí, piano i cant) a Milà on el 1900 debutà al Teatro alla Scala. Actuà als més importants teatres d’òpera d’Europa i al Metropolitan Opera House de Nova York on debutà el 1916 amb Lucia di Lammermoor de Donizetti.

Fou, però, al Teatro Colón de Buenos Aires on obtingué els seus majors èxits cantant tot el repertori per a soprano lleugera. Actuà al Gran Teatre del Liceu, el 1915, amb Lakmé de Delibes i al Palau de la Música Catalana on cantà L’església eterna d’Enric Granados, obra a qui fou dedicada junt a diferents tonadillas. El 1924 abandonà l’escena per dedicar-se exclusivament als recitals. Manuel de Falla la va escollir, el 1930, per a enregistrar les Siete canciones españolas. Fou catedràtica de cant al Teatro Colón.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "195" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "96" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "201" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(0) { } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "880" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(5) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "620" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1792" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1808" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "557" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "831" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(1) { ["und"]=> array(5) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6138" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6140" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6142" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6144" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6146" } } } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(0) { } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(10) "Barrientos" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(10) "Barrientos" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(0) { } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1529589815" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "5" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(5) "elena" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> NULL } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(10) "Barrientos" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(10) "Barrientos" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(10) "Barrientos" } } } } [1]=> object(stdClass)#211 (7) { ["node_title"]=> string(6) "Albert" ["nid"]=> string(3) "279" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(5) "Cotó" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#200 (52) { ["vid"]=> string(4) "3440" ["uid"]=> string(1) "4" ["title"]=> string(6) "Albert" ["log"]=> string(1129) "Revisat pel Jaume. Anteriorment: Va rebre les primeres lliçons musical a l'entorn familiar, i de violí amb P. Solana. Va iniciar-se en la composició mentre era pianista de cafè, director de l'Erato, obtenint alguns premis. Als tretze anys s'incorpora a l'Orquestra Figueres, començant a escriure ballables i traslladant-se a Barcelona el 1888 per a seguir la carrera musical. Allà va ser pianista-director en alguns teatres de renom, va formar la seva Orquestra Cotó amb professors del Liceu que actuà arreu d'Europa, i va fer conèixer els seus primers portfolis, una modalitat de revista escènica. A aquestes activitats, junt a la docència, es va dedicar fins al final de la seva vida. La seva figura va augmentar en popularitat especialment a partir del 1878 gràcies a la composició de danses de saló vuitcentistes i americanes, que van ser interpretades per orquestres de tot el Principat. Va seguir escrivint música escènica de petit format amb èxit, així com obres per a cors masculins, sardanes i peces fàcils per a piano. Pel seu estil, se l'ha comparat amb compositors europeus contemporanis de renom." ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(3) "279" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1438590003" ["changed"]=> string(10) "1579797036" ["tnid"]=> string(3) "279" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1579797036" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(5) { ["value"]=> string(70) "

Narcís Fita, sarsuela, P. Solana, Societat Euterpense Clavé

" ["summary"]=> string(0) "" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(69) "

Narcís Fita, sarsuela, P. Solana, Societat Euterpense Clavé

" ["safe_summary"]=> string(0) "" } } } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "189" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1852-02-13 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1906-04-24 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "3" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1022) "

Compositor i pianista

Va rebre les primeres lliçons de l’oncle organista, Narcís Fita, i de violí amb P. Solana. Era pianista de cafè, director del cor l'Erato i als tretze anys s'incorporà a l'Orquestra Figueres, on començà a escriure ballables. El 1888 es va traslladar a Barcelona on ser pianista-director en diversos teatres de renom, va formar l’Orquestra Cotó amb professors del Liceu, formació que actuà a diverses ciutats d'Europa, i va ensenyar. Va crear una tipologia de revista escènica denominada portofolios musicales. A partir del 1878 es va fer molt popular gràcies a la composició de centenars de danses de saló vuitcentistes i americanes, que van ser interpretades per orquestres de tot Catalunya. Va seguir escrivint música escènica de petit format amb èxit, així com obres per a cors masculins, sardanes i peces fàcils per a piano. Pel seu estil, se l'ha comparat amb compositors europeus contemporanis de renom, i especialment amb Johann Strauss fill.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1018) "

Compositor i pianista

Va rebre les primeres lliçons de l’oncle organista, Narcís Fita, i de violí amb P. Solana. Era pianista de cafè, director del cor l'Erato i als tretze anys s'incorporà a l'Orquestra Figueres, on començà a escriure ballables. El 1888 es va traslladar a Barcelona on ser pianista-director en diversos teatres de renom, va formar l’Orquestra Cotó amb professors del Liceu, formació que actuà a diverses ciutats d'Europa, i va ensenyar. Va crear una tipologia de revista escènica denominada portofolios musicales. A partir del 1878 es va fer molt popular gràcies a la composició de centenars de danses de saló vuitcentistes i americanes, que van ser interpretades per orquestres de tot Catalunya. Va seguir escrivint música escènica de petit format amb èxit, així com obres per a cors masculins, sardanes i peces fàcils per a piano. Pel seu estil, se l'ha comparat amb compositors europeus contemporanis de renom, i especialment amb Johann Strauss fill.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "197" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "93" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "735" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(1) { ["und"]=> array(17) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "746" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "740" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "759" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "752" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "747" } [5]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "742" } [6]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "753" } [7]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "748" } [8]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "737" } [9]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "754" } [10]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "749" } [11]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "738" } [12]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "755" } [13]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "750" } [14]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "745" } [15]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "739" } [16]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "757" } } } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "731" } } } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(0) { } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "734" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "733" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "620" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "531" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(0) { } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(13) "Alberto Cotó" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(13) "Alberto Cotó" } } } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Cotó" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Cotó" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(4) "Fita" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(4) "Fita" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1438590003" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "4" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(6) "isabel" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> NULL } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(5) "Cotó" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Cotó" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Cotó" } } } } [2]=> object(stdClass)#212 (7) { ["node_title"]=> string(8) "Hipòlit" ["nid"]=> string(3) "394" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(7) "Lázaro" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#201 (53) { ["vid"]=> string(4) "4315" ["uid"]=> string(1) "4" ["title"]=> string(8) "Hipòlit" ["log"]=> string(922) "Corregit pel Jaume. Anteriorment: Tenor. Va debutar al Novetats interpretant La favorita (1910). Per tal de perfeccionar els seus estudis es va traslladar a Milà ,on finalment va ser contractat per Mascagni per cantar a la Scala (1914). El mateix any va debutar al Liceu, el 1918 al Metropolitan de Nova York i el 1922 al Real de Madrid. A partir d'aquell moment proseguí en una llarga carrera de solista actuant arreu d'Europa i Amèrica, estrenant obres de compositors com Mascagni o Giordano, entre altres. Va retirar-se dels escenaris a Amèrica el 1940 i a partir del 1944 assumiria temporalment la direcció artística del Liceu fins la seva retirada dels escenaris el 1950. L'última etapa es dedicaria a la docència, publicant un mètode de cant. Està considerat un dels tenors més reeixits de la seva generació per la seva tècnica, timbre i extensió, rivalitzant en àmbit espanyol amb Miguel Fleta." ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(3) "394" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1438609859" ["changed"]=> string(10) "1552048916" ["tnid"]=> string(3) "394" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1552048916" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(13) { ["fid"]=> string(3) "161" ["uid"]=> string(1) "5" ["filename"]=> string(12) "0.Lazaro.jpg" ["uri"]=> string(21) "public://0.Lazaro.jpg" ["filemime"]=> string(10) "image/jpeg" ["filesize"]=> string(5) "51242" ["status"]=> string(1) "1" ["timestamp"]=> string(10) "1552048916" ["rdf_mapping"]=> array(0) { } ["alt"]=> string(0) "" ["title"]=> string(0) "" ["width"]=> string(3) "195" ["height"]=> string(3) "235" } } } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1887-09-13 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1974-05-14 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1202) "

Tenor. Va haver de combinar els estudis musicals amb la realització d’oficis com manobre i carreter. El 1906 va debutar a Olot amb Marina d’E. Arrieta i el 1910 ho va fer al Teatre Novedades amb La favorita de G.Donizetti. Es va traslladar a Milà on va ampliar els seus estudis. Després d’una breu estada a Anglaterra, on va cantar amb el pseudònim d’Antonio Manuele, el 1913 el va contractar Pietro Mascagni per actuar a la seva òpera Isabeau al Teatro Alla Scala. El mateix any va debutar al Liceu, el 1918 al Metropolitan de Nova York (on era rival de Caruso) i el 1922 al Teatro Real de Madrid. Es convertí en una de les grans veus, molt valorat pel timbre i l’extensió, amb actuacions arreu d'Europa i Amèrica. Va estrenar obres de compositors com Mascagni (Il piccolo Marat, 1921), Giordano (La cena delle beffe, 1924) o Jordi Gaig (El estudiante de Salamanca, 1935), entre altres. A partir del 1944 assumiria temporalment la direcció artística del Gran Teatre del Liceu fins la seva retirada dels escenaris el 1950 a l’Havana. Va escriure, el 1947, unes Memorias i Mi método de canto (1947).

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1201) "

Tenor. Va haver de combinar els estudis musicals amb la realització d’oficis com manobre i carreter. El 1906 va debutar a Olot amb Marina d’E. Arrieta i el 1910 ho va fer al Teatre Novedades amb La favorita de G.Donizetti. Es va traslladar a Milà on va ampliar els seus estudis. Després d’una breu estada a Anglaterra, on va cantar amb el pseudònim d’Antonio Manuele, el 1913 el va contractar Pietro Mascagni per actuar a la seva òpera Isabeau al Teatro Alla Scala. El mateix any va debutar al Liceu, el 1918 al Metropolitan de Nova York (on era rival de Caruso) i el 1922 al Teatro Real de Madrid. Es convertí en una de les grans veus, molt valorat pel timbre i l’extensió, amb actuacions arreu d'Europa i Amèrica. Va estrenar obres de compositors com Mascagni (Il piccolo Marat, 1921), Giordano (La cena delle beffe, 1924) o Jordi Gaig (El estudiante de Salamanca, 1935), entre altres. A partir del 1944 assumiria temporalment la direcció artística del Gran Teatre del Liceu fins la seva retirada dels escenaris el 1950 a l’Havana. Va escriure, el 1947, unes Memorias i Mi método de canto (1947).

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(5) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "162" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "195" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "96" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "93" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "199" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(0) { } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1205" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "890" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(6) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "557" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "620" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "616" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1792" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2637" } [5]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2832" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2833" } } } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(1) { ["und"]=> array(61) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2771" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2772" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2773" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2774" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2775" } [5]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2776" } [6]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2777" } [7]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2778" } [8]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2779" } [9]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2780" } [10]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2781" } [11]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2782" } [12]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2783" } [13]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2784" } [14]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2785" } [15]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2786" } [16]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2787" } [17]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2788" } [18]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2789" } [19]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2790" } [20]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2791" } [21]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2792" } [22]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2793" } [23]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2794" } [24]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2795" } [25]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2796" } [26]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2797" } [27]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2798" } [28]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2799" } [29]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2800" } [30]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2801" } [31]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2802" } [32]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2803" } [33]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2804" } [34]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2805" } [35]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2806" } [36]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2807" } [37]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2808" } [38]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2809" } [39]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2810" } [40]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2811" } [41]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2812" } [42]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2813" } [43]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2814" } [44]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2815" } [45]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2816" } [46]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2817" } [47]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2818" } [48]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2819" } [49]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2820" } [50]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2821" } [51]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2822" } [52]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2823" } [53]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2824" } [54]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2825" } [55]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2826" } [56]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2827" } [57]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2828" } [58]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2829" } [59]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2830" } [60]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2831" } } } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(0) { } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Lázaro" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Lázaro" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(8) "Higueras" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(8) "Higueras" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "0" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1438609859" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "4" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(6) "isabel" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> NULL } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(7) "Lázaro" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Lázaro" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Lázaro" } } } } [3]=> object(stdClass)#213 (7) { ["node_title"]=> string(5) "Jaume" ["nid"]=> string(3) "781" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(7) "Pahissa" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#210 (53) { ["vid"]=> string(3) "783" ["uid"]=> string(1) "5" ["title"]=> string(5) "Jaume" ["log"]=> string(0) "" ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(3) "781" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1438968926" ["changed"]=> string(10) "1579527427" ["tnid"]=> string(3) "781" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1579527427" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(0) { } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1880-10-07 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1969-10-27 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(0) { } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "3" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "5" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1197) "

Després de deixar els estudis d’arquitectura, va iniciar els de música al costat del pianista Francesc Laporta i, més tard, estudiant composició amb Enric Morera. La música incidental de La presó de Lleida (1906), amb text d’Adrià Gual, li va obrir les portes dels cercles modernistes. Va estrenar al Gran Teatre del Liceu, La morisca (1919), Marianela (1923) i La princesa Margarida (1928). De la música orquestral, en destaca la Suite intertonal (1926) on va experimentar amb el politonalisme i l’atonalisme. Als anys 1930 va desenvolupar el vessant pedagògic: va esdevenir catedràtic del Conservatori del Liceu, professor de l’Escola Municipal de Música (substituint Morera) i va escriure treballs de pedagogia. L’any 1937 va exiliar-se a Buenos Aires, on va dedicar-se a l’ensenyament, la musicologia i la direcció orquestral. Hi va compondre la Cantata a la tumba de Federico García Lorca, arranjaments de música popular catalana i va presentar al Teatro Colón l’òpera Marianela (1946). Va escriure Los grandes problemas de la música (1945) i la primera biografia de Falla (1947).

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1196) "

Després de deixar els estudis d’arquitectura, va iniciar els de música al costat del pianista Francesc Laporta i, més tard, estudiant composició amb Enric Morera. La música incidental de La presó de Lleida (1906), amb text d’Adrià Gual, li va obrir les portes dels cercles modernistes. Va estrenar al Gran Teatre del Liceu, La morisca (1919), Marianela (1923) i La princesa Margarida (1928). De la música orquestral, en destaca la Suite intertonal (1926) on va experimentar amb el politonalisme i l’atonalisme. Als anys 1930 va desenvolupar el vessant pedagògic: va esdevenir catedràtic del Conservatori del Liceu, professor de l’Escola Municipal de Música (substituint Morera) i va escriure treballs de pedagogia. L’any 1937 va exiliar-se a Buenos Aires, on va dedicar-se a l’ensenyament, la musicologia i la direcció orquestral. Hi va compondre la Cantata a la tumba de Federico García Lorca, arranjaments de música popular catalana i va presentar al Teatro Colón l’òpera Marianela (1946). Va escriure Los grandes problemas de la música (1945) i la primera biografia de Falla (1947).

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "201" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "614" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1818" } } } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1032" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "557" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "620" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(1) { ["und"]=> array(3) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2126" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2127" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2125" } } } ["field_bibliografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2124" } } } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(0) { } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Jaime" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Jaime" } } } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Pahissa" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Pahissa" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(2) "Jo" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(2) "Jo" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1438968926" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "5" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(5) "elena" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> NULL } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(7) "Pahissa" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Pahissa" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Pahissa" } } } } [4]=> object(stdClass)#214 (7) { ["node_title"]=> string(5) "Josep" ["nid"]=> string(3) "466" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(8) "Rodoreda" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#202 (53) { ["vid"]=> string(3) "468" ["uid"]=> string(1) "5" ["title"]=> string(5) "Josep" ["log"]=> string(0) "" ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(3) "466" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1438616166" ["changed"]=> string(10) "1579598847" ["tnid"]=> string(3) "466" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1579598847" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1851-02-13 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1922-08-01 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "201" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "3" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1154) "

Compositor, director i pedagog

Va ser deixeble de Nicolau Manent a l’escolania de la Verge del Remei de Barcelona. L’any 1875 fou nomenat professor d’acompanyament de piano i de solfeig al Conservatori del Liceu, on va treballar fins el 1883. El 1876 va ser nomenat director de Societat Coral Euterpe i el 1883 director de l’acadèmia de música de la Casa de la Caritat. A partir de 1886 va ser el primer director de la Banda Municipal de Barcelona i primer director de l’Escola Municipal de Música de Barcelona. El 1896 es va traslladar a Donosti per dirigir la banda i l’escola de música i el 1906 es va instal·lar a Buenos Aires, on va ser director del Conservatori Thibaud-Piazzini. De les seves prop de 300 composicions, en sobresurten Primavera (1883) per a orquestra, l’idil·li dramàtic La nit al bosc (1883) d’Apel·les Mestres i l’oratori Les set paraules (1875). És molt conegut com el compositor del Virolai, amb text de Jacint Verdaguer, himne de la Mare de Déu de Montserrat, i per haver fet part de la delegació catalana al Patronat del Festival de Bayreuth.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1150) "

Compositor, director i pedagog

Va ser deixeble de Nicolau Manent a l’escolania de la Verge del Remei de Barcelona. L’any 1875 fou nomenat professor d’acompanyament de piano i de solfeig al Conservatori del Liceu, on va treballar fins el 1883. El 1876 va ser nomenat director de Societat Coral Euterpe i el 1883 director de l’acadèmia de música de la Casa de la Caritat. A partir de 1886 va ser el primer director de la Banda Municipal de Barcelona i primer director de l’Escola Municipal de Música de Barcelona. El 1896 es va traslladar a Donosti per dirigir la banda i l’escola de música i el 1906 es va instal·lar a Buenos Aires, on va ser director del Conservatori Thibaud-Piazzini. De les seves prop de 300 composicions, en sobresurten Primavera (1883) per a orquestra, l’idil·li dramàtic La nit al bosc (1883) d’Apel·les Mestres i l’oratori Les set paraules (1875). És molt conegut com el compositor del Virolai, amb text de Jacint Verdaguer, himne de la Mare de Déu de Montserrat, i per haver fet part de la delegació catalana al Patronat del Festival de Bayreuth.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "852" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "162" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "201" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "1" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(1) { ["und"]=> array(3) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1372" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "761" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "833" } } } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "387" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "416" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2399" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "620" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "554" } } } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "5284" } } } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(24) "José Rodoreda Santigós" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(24) "José Rodoreda Santigós" } } } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(8) "Rodoreda" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(8) "Rodoreda" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(9) "Santigós" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(9) "Santigós" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1438616166" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "5" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(5) "elena" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> NULL } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(8) "Rodoreda" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(8) "Rodoreda" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(8) "Rodoreda" } } } } [5]=> object(stdClass)#215 (7) { ["node_title"]=> string(6) "Amadeu" ["nid"]=> string(3) "526" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(5) "Vives" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#203 (53) { ["vid"]=> string(3) "528" ["uid"]=> string(1) "5" ["title"]=> string(6) "Amadeu" ["log"]=> string(0) "" ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(3) "526" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1438629119" ["changed"]=> string(10) "1579630780" ["tnid"]=> string(3) "526" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1579630780" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(13) { ["fid"]=> string(3) "185" ["uid"]=> string(1) "5" ["filename"]=> string(17) "0.Vives_CEDOC.jpg" ["uri"]=> string(26) "public://0.Vives_CEDOC.jpg" ["filemime"]=> string(10) "image/jpeg" ["filesize"]=> string(5) "50087" ["status"]=> string(1) "1" ["timestamp"]=> string(10) "1552056783" ["rdf_mapping"]=> array(0) { } ["alt"]=> string(0) "" ["title"]=> string(0) "" ["width"]=> string(3) "195" ["height"]=> string(3) "235" } } } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "525" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1871-11-18 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1932-12-01 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "162" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "3" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1179) "

Compositor, director i escriptor

Es va formar primer amb Josep Ribera a l’escolania de la capella de Santa Anna de Barcelona, i després amb Felip Pedrell. Juntament amb Lluís Millet el 1891 va fundar l’Orfeó Català, per a qui va compondre i diverses obres com el conegudíssim L’Emigrant (1893). El 1896 va dirigir el cor del Teatre Novedades i el 1898 es va instal·lar a Madrid, on va desenvolupar una important carrera com a compositor de sarsueles. El 1904 estrenà un dels títols canònics dins del género chico, Bohemios. Des de 1907 va liderar el Teatro de la Zarzuela convertint-lo en casa de referència per a la sarsuela. És autor d’un gran nombre de sarsueles que destaquen pel gran lirisme. Va dirigir el Teatro Apolo, on va estrenar amb un gran èxit la seva obra culminant, Doña Francisquita (1923). Va ser catedràtic de composició del Conservatorio de Madrid des de 1922. Sempre va estar en contacte amb Barcelona i va tenir un seguici fúnebre multitudinari, des del Palau de la Música Catalana. Va escriure diversos assaigs i la comèdia Jo no sabia que el món era així (1929).

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1175) "

Compositor, director i escriptor

Es va formar primer amb Josep Ribera a l’escolania de la capella de Santa Anna de Barcelona, i després amb Felip Pedrell. Juntament amb Lluís Millet el 1891 va fundar l’Orfeó Català, per a qui va compondre i diverses obres com el conegudíssim L’Emigrant (1893). El 1896 va dirigir el cor del Teatre Novedades i el 1898 es va instal·lar a Madrid, on va desenvolupar una important carrera com a compositor de sarsueles. El 1904 estrenà un dels títols canònics dins del género chico, Bohemios. Des de 1907 va liderar el Teatro de la Zarzuela convertint-lo en casa de referència per a la sarsuela. És autor d’un gran nombre de sarsueles que destaquen pel gran lirisme. Va dirigir el Teatro Apolo, on va estrenar amb un gran èxit la seva obra culminant, Doña Francisquita (1923). Va ser catedràtic de composició del Conservatorio de Madrid des de 1922. Sempre va estar en contacte amb Barcelona i va tenir un seguici fúnebre multitudinari, des del Palau de la Música Catalana. Va escriure diversos assaigs i la comèdia Jo no sabia que el món era així (1929).

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "162" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "547" } } } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "355" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "309" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "620" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1362" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "529" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "585" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "554" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "564" } } } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "5344" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "5346" } } } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Amadeo" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Amadeo" } } } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Vives" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Vives" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(4) "Roig" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(4) "Roig" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "CEDOC" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "CEDOC" } } } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1438629119" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "5" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(5) "elena" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> NULL } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(5) "Vives" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Vives" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Vives" } } } } }