Teatre Principal de València

Teatres i
auditoris històrics
Teatre Principal de València
  • Any de constitució: 1832
    Història:

    Va ser concebut ja al darrer terç del segle XVIII per a substituir els dos teatres anteriors, la Botiga de la Balda i el Corral de l'Olivera, però les obres no van iniciar-se fins el 1808 i van quedar aturades per la Guerra del Francès. El 24 de juliol de 1832 va acollir la primera funció amb un espectacle que va incloure el segon acte de La Cenerentola de G. Rossini. El gran èxit de públic va fer que s'augmentés la seva capacitat i, finalment, es finalitzés el 1854 amb una típica configuració italiana. Va ser gestionat segons un model d'arrendament a empreses privades, fins que a l’any 1990 la gestió va passar a mans de la Generalitat Valenciana. Al segle XIX presentava les temporades d’òpera i de sarsuela, a més de teatre –entre 1845 i 1877 amb més de 50 obres valencianes estrenades—i molts altres espectacles d’escena. Pel que fa a la música, destaca l'estrena de El gato montés (1916) de Manuel Penella i les actuacions de concert, el març de 1845, de Franz Liszt. El 1943 el teatre va acollir la presentació de l'Orquestra Municipal de València i en va ser la seu fins a l’any 1987.


array(10) { [0]=> string(5) "links" [1]=> string(8) "comments" [2]=> string(8) "language" [3]=> string(32) "field_any_d_enderrocament_fins_l" [4]=> string(27) "field_ta_any_de_constituci_" [5]=> string(23) "field_ta_lloc_geogr_fic" [6]=> string(31) "field_ta_entitat_col_laboradora" [7]=> string(17) "field_ta_historia" [8]=> string(32) "field_ta_any_de_constituci_aprox" [9]=> string(20) "field_ta_no_clicable" } array(3) { [0]=> object(stdClass)#216 (7) { ["node_title"]=> string(5) "Carme" ["nid"]=> string(4) "6354" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(9) "Bonaplata" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#207 (53) { ["vid"]=> string(4) "6521" ["uid"]=> string(1) "5" ["title"]=> string(5) "Carme" ["log"]=> string(0) "" ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(4) "6354" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1617008288" ["changed"]=> string(10) "1618575482" ["tnid"]=> string(4) "6354" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1618575482" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "2" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1869-01-25 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1911-02-14 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "6" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1163) "

Filla de l’actor i escriptor Teodor Bonaplata, va estudiar piano i solfeig amb Llorenç Bau, amb qui posteriorment s’uní en matrimoni. Carme Bonaplata debutà l’any 1886 a Milà interpretant el paper principal de l’Aïda de Verdi, unpersonatge cabdal a la seva trajectòria lírica. El seu repertori de soprano dramàtica s’amplià amb òperes de Wagner,Puccini, Ponchielli i altres autors.Consolidà el prestigi en successives gires per Europa i Amèrica. El 1892 tornà a Milà i també actuà a Bolonya, Parma, Montecarlo, Nàpols i Torí. A finals de 1897 encetà una gira per Rússia. Visità el Teatro Colón de Buenos Aires en diverses ocasions, amb una acollida especialment fervorosa del públic, i el 1902 estrenà Tosca al Gran Teatre del Liceu de Barcelona. Descripcions vocals de la crítica de l'època en destaquen la seva veu potent, ortodòxia tècnica i una gran presència teatral. L’any 1904 abandonà els escenaris per a dedicar-se exclusivament a la docència, en una acadèmia de cant privada que compartí amb el seu marit, a Barcelona. Entre d’altres deixebles, va formar la seva filla Carme Bau.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1162) "

Filla de l’actor i escriptor Teodor Bonaplata, va estudiar piano i solfeig amb Llorenç Bau, amb qui posteriorment s’uní en matrimoni. Carme Bonaplata debutà l’any 1886 a Milà interpretant el paper principal de l’Aïda de Verdi, unpersonatge cabdal a la seva trajectòria lírica. El seu repertori de soprano dramàtica s’amplià amb òperes de Wagner,Puccini, Ponchielli i altres autors.Consolidà el prestigi en successives gires per Europa i Amèrica. El 1892 tornà a Milà i també actuà a Bolonya, Parma, Montecarlo, Nàpols i Torí. A finals de 1897 encetà una gira per Rússia. Visità el Teatro Colón de Buenos Aires en diverses ocasions, amb una acollida especialment fervorosa del públic, i el 1902 estrenà Tosca al Gran Teatre del Liceu de Barcelona. Descripcions vocals de la crítica de l'època en destaquen la seva veu potent, ortodòxia tècnica i una gran presència teatral. L’any 1904 abandonà els escenaris per a dedicar-se exclusivament a la docència, en una acadèmia de cant privada que compartí amb el seu marit, a Barcelona. Entre d’altres deixebles, va formar la seva filla Carme Bau.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(5) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "201" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1802" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "230" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "162" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(0) { } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(3) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6164" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "218" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6166" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "557" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6114" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6608" } } } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(0) { } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(0) { } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(9) "Bonaplata" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(9) "Bonaplata" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Cuní" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Cuní" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1617008288" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "5" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(4) "crg1" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> string(189) "a:6:{s:16:"ckeditor_default";s:1:"t";s:20:"ckeditor_show_toggle";s:1:"t";s:14:"ckeditor_width";s:4:"100%";s:13:"ckeditor_lang";s:2:"en";s:18:"ckeditor_auto_lang";s:1:"t";s:7:"contact";i:0;}" } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(9) "Bonaplata" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(9) "Bonaplata" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(9) "Bonaplata" } } } } [1]=> object(stdClass)#217 (7) { ["node_title"]=> string(8) "Salvador" ["nid"]=> string(4) "6369" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(5) "Giner" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#208 (53) { ["vid"]=> string(4) "6536" ["uid"]=> string(1) "5" ["title"]=> string(8) "Salvador" ["log"]=> string(0) "" ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(4) "6369" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1617015144" ["changed"]=> string(10) "1617716338" ["tnid"]=> string(4) "6369" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1617716338" ["revision_uid"]=> string(1) "3" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "230" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1832-01-18 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1911-11-03 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "230" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(3) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "3" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "6" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1205) "

Compositor, violinista i pedagog.

S’inicià musicalment amb Josep Cameno i Pascual Pérez i Gascón. L’any 1850 es donà a conèixer amb la Missa en Rei a partir de 1855 formà part de diferents agrupacions de cambra. El 1875 es traslladà a Madrid, on va escriure obres escèniques i un Requiem per als funerals de la reina María de las Mercedes el 1878. Un any més tard tornà a València i establí les bases del nacionalisme musical valencià amb els poemes simfònics Es xopà… hasta la Moma i Una nit d’albaes.

El 1882 va obtenir la plaça de professor de composició al Conservatori de València, centre que dirigí a partir de 1894.Alguns dels seus alumnes foren Serrano, Espí, Penella i Sánchez Torralba, a instàncies de qui es representaren quatre peces líriques de Giner al Teatre Principal de València l’any 1901. L’autor va participar en la gestació de la Banda Municipal l’any 1903 i escriví el pasdoble L’entrà de la murtra per al concert inaugural de la formació. Col·laborà en els orígens de la Societat Coral El Micalet i va promoure d’altres entitats musicals valencianes

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1198) "

Compositor, violinista i pedagog.

S’inicià musicalment amb Josep Cameno i Pascual Pérez i Gascón. L’any 1850 es donà a conèixer amb la Missa en Rei a partir de 1855 formà part de diferents agrupacions de cambra. El 1875 es traslladà a Madrid, on va escriure obres escèniques i un Requiem per als funerals de la reina María de las Mercedes el 1878. Un any més tard tornà a València i establí les bases del nacionalisme musical valencià amb els poemes simfònics Es xopà… hasta la Moma i Una nit d’albaes.

El 1882 va obtenir la plaça de professor de composició al Conservatori de València, centre que dirigí a partir de 1894.Alguns dels seus alumnes foren Serrano, Espí, Penella i Sánchez Torralba, a instàncies de qui es representaren quatre peces líriques de Giner al Teatre Principal de València l’any 1901. L’autor va participar en la gestació de la Banda Municipal l’any 1903 i escriví el pasdoble L’entrà de la murtra per al concert inaugural de la formació. Col·laborà en els orígens de la Societat Coral El Micalet i va promoure d’altres entitats musicals valencianes

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "230" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "162" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "571" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2837" } } } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6234" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6114" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(1) { ["und"]=> array(3) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6368" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6367" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6366" } } } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(0) { } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Giner" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Giner" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Vidal" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Vidal" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1617015144" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "5" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(4) "crg1" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> string(189) "a:6:{s:16:"ckeditor_default";s:1:"t";s:20:"ckeditor_show_toggle";s:1:"t";s:14:"ckeditor_width";s:4:"100%";s:13:"ckeditor_lang";s:2:"en";s:18:"ckeditor_auto_lang";s:1:"t";s:7:"contact";i:0;}" } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(5) "Giner" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Giner" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Giner" } } } } [2]=> object(stdClass)#218 (7) { ["node_title"]=> string(7) "Manuel " ["nid"]=> string(4) "6234" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(7) "Penella" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#210 (53) { ["vid"]=> string(4) "6401" ["uid"]=> string(1) "5" ["title"]=> string(7) "Manuel " ["log"]=> string(0) "" ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(4) "6234" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1614084078" ["changed"]=> string(10) "1614175250" ["tnid"]=> string(4) "6234" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1614175250" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "230" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1880-07-31 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1939-01-24 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6228" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "3" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1222) "

Estudià amb el seu pare Manuel Penella i Raga, Salvador Giner i Andrés Goñi. Tot i ser un violinista precoç, va haver d’abandonar l’instrument a causa d’un accident a la mà esquerra. L’any 1894 fou organista de la parròquia de Sant Nicolau a València, ciutat on estrenà la sarsuela La fiesta del pueblo.

El 1898 inicià un periple per Amèrica llatina com a director musical de diferents companyies líriques, a més de dirigir una banda militar a l’Equador. L’any 1907 s’establí a Madrid, on estrenà nou peces escèniques fins al 1914. A Buenos Aires representà Las musas latinas (1913) amb una companyia pròpia.

El 1917 estrenà l’òpera El gato montés al Teatre Principal de València, obra que anys més tard arribà a Nova York amb Concha Piquer en el repartiment. L’any 1932 va presentar al Teatre Novedades de Barcelona l’òpera Don Gil de Alcalà, amb la qual homenatjà les terres mexicanes a on es traslladaria definitivament iniciada la Guerra Civil Espanyola.

Escriví més de 80 obres escèniques, a més de cançons molt populars com ara En tierra extraña i La maredeueta.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1212) "

Estudià amb el seu pare Manuel Penella i Raga, Salvador Giner i Andrés Goñi. Tot i ser un violinista precoç, va haver d’abandonar l’instrument a causa d’un accident a la mà esquerra. L’any 1894 fou organista de la parròquia de Sant Nicolau a València, ciutat on estrenà la sarsuela La fiesta del pueblo.

El 1898 inicià un periple per Amèrica llatina com a director musical de diferents companyies líriques, a més de dirigir una banda militar a l’Equador. L’any 1907 s’establí a Madrid, on estrenà nou peces escèniques fins al 1914. A Buenos Aires representà Las musas latinas (1913) amb una companyia pròpia.

El 1917 estrenà l’òpera El gato montés al Teatre Principal de València, obra que anys més tard arribà a Nova York amb Concha Piquer en el repartiment. L’any 1932 va presentar al Teatre Novedades de Barcelona l’òpera Don Gil de Alcalà, amb la qual homenatjà les terres mexicanes a on es traslladaria definitivament iniciada la Guerra Civil Espanyola.

Escriví més de 80 obres escèniques, a més de cançons molt populars com ara En tierra extraña i La maredeueta.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(5) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "162" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "201" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "96" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "435" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(0) { } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(0) { } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6114" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "579" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6232" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6231" } } } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(0) { } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Penella" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Penella" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Moreno" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Moreno" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1614084078" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "5" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(4) "crg1" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> string(189) "a:6:{s:16:"ckeditor_default";s:1:"t";s:20:"ckeditor_show_toggle";s:1:"t";s:14:"ckeditor_width";s:4:"100%";s:13:"ckeditor_lang";s:2:"en";s:18:"ckeditor_auto_lang";s:1:"t";s:7:"contact";i:0;}" } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(7) "Penella" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Penella" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Penella" } } } } }