Teatre Tívoli

Teatres i
auditoris històrics
Teatre Tívoli
  • Noms alternatius:
    Jardins del Tívoli
    Jardins de la Nimfa

    Any de constitució: 1919
    Història:
    Situat al carrer de Casp, és un dels teatres més grans de la ciutat. Va ser construït el 1918 i es va inaugurar el 1919 amb l'oratori Les estacions de F. J. Haydn interpretat per l'Orfeó Català. Es va convertir en una sala important de sarsuela i òpera, alhora que en teatre de text en llengua catalana. Va ser socialitzat de 1936 a 1939 com a seu de la companyia d'òpera del Teatre Tívoli. Després de la guerra va passar a ser una sala d’exhibició cinematogràfica. L'any 1982 va reobrir per tornar a l'activitat teatral. Actualment en actiu, la història d’aquest teatre va associada a noms mítics de l'escena (Sarah Bernhardt, Margarida Xirgu, Raquel Meller) i a veus com les de Miguel Fleta, Emili Vendrell o Hipòlit Lázaro. S’hi va estrenar a barcelona l'òpera María del Carmen (1899) d'Enric Granados i Merlín (1950) d'Isaac Albéniz en versió adaptada i traduïda.
array(11) { [0]=> string(5) "links" [1]=> string(8) "comments" [2]=> string(8) "language" [3]=> string(32) "field_any_d_enderrocament_fins_l" [4]=> string(27) "field_ta_any_de_constituci_" [5]=> string(23) "field_ta_lloc_geogr_fic" [6]=> string(31) "field_ta_entitat_col_laboradora" [7]=> string(17) "field_ta_historia" [8]=> string(25) "field_ta_noms_alternatius" [9]=> string(32) "field_ta_any_de_constituci_aprox" [10]=> string(20) "field_ta_no_clicable" } array(8) { [0]=> object(stdClass)#227 (7) { ["node_title"]=> string(6) "Albert" ["nid"]=> string(3) "279" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(5) "Cotó" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#218 (52) { ["vid"]=> string(4) "3440" ["uid"]=> string(1) "4" ["title"]=> string(6) "Albert" ["log"]=> string(1129) "Revisat pel Jaume. Anteriorment: Va rebre les primeres lliçons musical a l'entorn familiar, i de violí amb P. Solana. Va iniciar-se en la composició mentre era pianista de cafè, director de l'Erato, obtenint alguns premis. Als tretze anys s'incorpora a l'Orquestra Figueres, començant a escriure ballables i traslladant-se a Barcelona el 1888 per a seguir la carrera musical. Allà va ser pianista-director en alguns teatres de renom, va formar la seva Orquestra Cotó amb professors del Liceu que actuà arreu d'Europa, i va fer conèixer els seus primers portfolis, una modalitat de revista escènica. A aquestes activitats, junt a la docència, es va dedicar fins al final de la seva vida. La seva figura va augmentar en popularitat especialment a partir del 1878 gràcies a la composició de danses de saló vuitcentistes i americanes, que van ser interpretades per orquestres de tot el Principat. Va seguir escrivint música escènica de petit format amb èxit, així com obres per a cors masculins, sardanes i peces fàcils per a piano. Pel seu estil, se l'ha comparat amb compositors europeus contemporanis de renom." ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(3) "279" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1438590003" ["changed"]=> string(10) "1579797036" ["tnid"]=> string(3) "279" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1579797036" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(5) { ["value"]=> string(70) "

Narcís Fita, sarsuela, P. Solana, Societat Euterpense Clavé

" ["summary"]=> string(0) "" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(69) "

Narcís Fita, sarsuela, P. Solana, Societat Euterpense Clavé

" ["safe_summary"]=> string(0) "" } } } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "189" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1852-02-13 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1906-04-24 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "3" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1022) "

Compositor i pianista

Va rebre les primeres lliçons de l’oncle organista, Narcís Fita, i de violí amb P. Solana. Era pianista de cafè, director del cor l'Erato i als tretze anys s'incorporà a l'Orquestra Figueres, on començà a escriure ballables. El 1888 es va traslladar a Barcelona on ser pianista-director en diversos teatres de renom, va formar l’Orquestra Cotó amb professors del Liceu, formació que actuà a diverses ciutats d'Europa, i va ensenyar. Va crear una tipologia de revista escènica denominada portofolios musicales. A partir del 1878 es va fer molt popular gràcies a la composició de centenars de danses de saló vuitcentistes i americanes, que van ser interpretades per orquestres de tot Catalunya. Va seguir escrivint música escènica de petit format amb èxit, així com obres per a cors masculins, sardanes i peces fàcils per a piano. Pel seu estil, se l'ha comparat amb compositors europeus contemporanis de renom, i especialment amb Johann Strauss fill.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1018) "

Compositor i pianista

Va rebre les primeres lliçons de l’oncle organista, Narcís Fita, i de violí amb P. Solana. Era pianista de cafè, director del cor l'Erato i als tretze anys s'incorporà a l'Orquestra Figueres, on començà a escriure ballables. El 1888 es va traslladar a Barcelona on ser pianista-director en diversos teatres de renom, va formar l’Orquestra Cotó amb professors del Liceu, formació que actuà a diverses ciutats d'Europa, i va ensenyar. Va crear una tipologia de revista escènica denominada portofolios musicales. A partir del 1878 es va fer molt popular gràcies a la composició de centenars de danses de saló vuitcentistes i americanes, que van ser interpretades per orquestres de tot Catalunya. Va seguir escrivint música escènica de petit format amb èxit, així com obres per a cors masculins, sardanes i peces fàcils per a piano. Pel seu estil, se l'ha comparat amb compositors europeus contemporanis de renom, i especialment amb Johann Strauss fill.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "197" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "93" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "735" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(1) { ["und"]=> array(17) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "746" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "740" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "759" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "752" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "747" } [5]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "742" } [6]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "753" } [7]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "748" } [8]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "737" } [9]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "754" } [10]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "749" } [11]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "738" } [12]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "755" } [13]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "750" } [14]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "745" } [15]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "739" } [16]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "757" } } } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "731" } } } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(0) { } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "734" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "733" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "620" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "531" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(0) { } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(13) "Alberto Cotó" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(13) "Alberto Cotó" } } } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Cotó" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Cotó" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(4) "Fita" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(4) "Fita" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1438590003" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "4" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(6) "isabel" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> NULL } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(5) "Cotó" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Cotó" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Cotó" } } } } [1]=> object(stdClass)#229 (7) { ["node_title"]=> string(13) "Joan Baptista" ["nid"]=> string(3) "333" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(7) "Lambert" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#219 (53) { ["vid"]=> string(4) "4307" ["uid"]=> string(1) "4" ["title"]=> string(13) "Joan Baptista" ["log"]=> string(1154) "Corregit pel Jaume. Anteriorment: Es va formar musicalment a Barcelona, com a nen cantor a la catedral, amb Mas Serracant i M. Socías en composició, orgue i piano, i amb Pedrell i Morera l'Escola Municipal, i perfeccionant-se al piano amb Malats. En el terreny professional va dirigir diverses bandes de música i cors, va ser organista i mestre de capella a esglésies i escoles, i va dirigir concerts simfònics i temporades teatrals en diferents seus peninsulars, entre ells el Principal i el Tívoli a Barcelona, estrenant obres pròpies. A partir de la dècada del 1910 va col·laborar en congressos de música religiosa i a partir del 1930 es consagra com a compositor i organista. Simultàniament, va ser docent a l'Escola Professional de la Dona de la Diputació. Als anys quaranta va dirigir l'Escola de Música de Granollers i la de Barcelona, i va exercir de censor de música del Bisbat de Barcelona. Va ser considerat un dels representants més prestigiosos del gènere religiós, rebent nombrosos premis com a intèrpret i creador,i va escriure també un mètode de solfeig de referència, conegut com a Laz, amb A. Alonso i J. Zamacois." ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(3) "333" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1438600715" ["changed"]=> string(10) "1579824989" ["tnid"]=> string(3) "333" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1579824989" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1884-07-21 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1945-05-04 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "3" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "6" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1096) "

Es va formar com a nen cantor a la catedral de Barcelona, amb Mas Serracant i M. Socias en composició, orgue i piano, i amb Pedrell i Morera a l'Escola Municipal. Més tard va estudiar piano amb J. Malats. Va dirigir diverses bandes i cors, va ser organista i mestre de capella a esglésies i escoles, i va dirigir concerts simfònics i temporades teatrals al Teatre Principal, al Teatre Líric Català i al Tívoli a Barcelona, on va estrenar algunes obres pròpies, i també en altres ciutats de la Península Ibèrica. A partir del 1910 va col·laborar en congressos de música religiosa i a partir del 1930 es va consagrar com a compositor, improvisador i organista, alhora que era docent a l'Escola Professional de la Dona de la Diputació. Als anys quaranta va dirigir l'Escola de Música de Granollers i la de Barcelona, i va exercir de censor de música del Bisbat de Barcelona. Va ser considerat un dels representants més prestigiosos del gènere religiós, rebent nombrosos premis, i va escriure amb A. Alonso i J. Zamacois el conegut Método graduado de solfeo LAZ.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1095) "

Es va formar com a nen cantor a la catedral de Barcelona, amb Mas Serracant i M. Socias en composició, orgue i piano, i amb Pedrell i Morera a l'Escola Municipal. Més tard va estudiar piano amb J. Malats. Va dirigir diverses bandes i cors, va ser organista i mestre de capella a esglésies i escoles, i va dirigir concerts simfònics i temporades teatrals al Teatre Principal, al Teatre Líric Català i al Tívoli a Barcelona, on va estrenar algunes obres pròpies, i també en altres ciutats de la Península Ibèrica. A partir del 1910 va col·laborar en congressos de música religiosa i a partir del 1930 es va consagrar com a compositor, improvisador i organista, alhora que era docent a l'Escola Professional de la Dona de la Diputació. Als anys quaranta va dirigir l'Escola de Música de Granollers i la de Barcelona, i va exercir de censor de música del Bisbat de Barcelona. Va ser considerat un dels representants més prestigiosos del gènere religiós, rebent nombrosos premis, i va escriure amb A. Alonso i J. Zamacois el conegut Método graduado de solfeo LAZ.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "470" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "982" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "980" } } } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "833" } } } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(5) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "425" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "355" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1032" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "409" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "527" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "733" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "618" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(0) { } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(0) { } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Lambert" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Lambert" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Caminal" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Caminal" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1438600715" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "4" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(6) "isabel" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> NULL } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(7) "Lambert" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Lambert" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Lambert" } } } } [2]=> object(stdClass)#230 (7) { ["node_title"]=> string(5) "Josep" ["nid"]=> string(3) "391" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(7) "Lapeyra" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#220 (53) { ["vid"]=> string(4) "4309" ["uid"]=> string(1) "4" ["title"]=> string(5) "Josep" ["log"]=> string(968) "Corregit pel Jaume. Anteriorment: Va realitzar estudis musicals amb Anselm Barba i Josep Rodoreda. Va dirigir diferents cors fins que el 1888 va fundar i dirigir l’Associació Musical de Barcelona junt a Enric Masriera, després de diferents col·laboracions entre ambdós. Va participar com a soci i directiu a l’Orfeó Català des dels seus inicis, introduint-hi el 1886 la secció de noies que dirigiria la seva esposa Emerenciana Wehrle. Finalment, però, va abandonar la institució junt a Joan Gay per diferències amb la direcció, creant posteriorment l'Orfeó Canigó. Més tard va ser el director d'una acadèmia de música i va fundar l'Orfeó de Begues. En aquesta etapa també va participar en les temporades del Teatre Líric Català. És compositor d'obres per a cor, per a orquestra i música escènica, on sobresurt Colometa la gitana, estrenada al Tívoli el 1901. Al seu catàleg també s'hi troben harmonitzacions de melodies i balls populars." ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(3) "391" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1438609502" ["changed"]=> string(10) "1547736742" ["tnid"]=> string(3) "391" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1547736742" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(5) { ["value"]=> string(24) "

J.Tort i Daniel

" ["summary"]=> string(0) "" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(23) "

J.Tort i Daniel

" ["safe_summary"]=> string(0) "" } } } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1861-01-01 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1924-01-01 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "3" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1017) "

Compositor

Va estudiar amb Anselm Barba i Josep Rodoreda. Va dirigir diferents cors fins que el 1888 va fundar i dirigir l’Associació Musical de Barcelona junt a Enric Masriera. Va participar com a soci i directiu a l’Orfeó Català des dels inicis, introduint-hi el 1886 la secció de noies que dirigiria la seva esposa Emerenciana Wehrle. Divergències amb Lluís Millet el van portar a abandonar l’Orfeó Català i a col·laborar amb Joan Gay en la fundació de la Institució Catalana de Música i, així, va fundar el cor Escola Jordiana-Orfeó Canigó com alternativa al projecte de Millet. Més tard va ser el director d'una acadèmia de música i va fundar l'Orfeó de Begues. En aquesta etapa també va participar en les temporades del Teatre Líric Català. És compositor d'obres per a cor, per a orquestra i música escènica, on sobresurt Colometa la gitana, estrenada al Teatre Tívoli el 1901. També fou apreciat per les harmonitzacions de melodies i balls populars.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1013) "

Compositor

Va estudiar amb Anselm Barba i Josep Rodoreda. Va dirigir diferents cors fins que el 1888 va fundar i dirigir l’Associació Musical de Barcelona junt a Enric Masriera. Va participar com a soci i directiu a l’Orfeó Català des dels inicis, introduint-hi el 1886 la secció de noies que dirigiria la seva esposa Emerenciana Wehrle. Divergències amb Lluís Millet el van portar a abandonar l’Orfeó Català i a col·laborar amb Joan Gay en la fundació de la Institució Catalana de Música i, així, va fundar el cor Escola Jordiana-Orfeó Canigó com alternativa al projecte de Millet. Més tard va ser el director d'una acadèmia de música i va fundar l'Orfeó de Begues. En aquesta etapa també va participar en les temporades del Teatre Líric Català. És compositor d'obres per a cor, per a orquestra i música escènica, on sobresurt Colometa la gitana, estrenada al Teatre Tívoli el 1901. També fou apreciat per les harmonitzacions de melodies i balls populars.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1550" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "547" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "687" } } } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(5) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "466" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "309" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "526" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "305" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "880" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "733" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(0) { } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(0) { } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Lapeyra" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Lapeyra" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Rubert" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Rubert" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1438609502" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "4" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(6) "isabel" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> NULL } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(7) "Lapeyra" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Lapeyra" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Lapeyra" } } } } [3]=> object(stdClass)#231 (7) { ["node_title"]=> string(6) "Albert" ["nid"]=> string(3) "893" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(6) "Martí" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#237 (52) { ["vid"]=> string(3) "895" ["uid"]=> string(1) "4" ["title"]=> string(6) "Albert" ["log"]=> string(0) "" ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(3) "893" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1439054630" ["changed"]=> string(10) "1547211105" ["tnid"]=> string(3) "893" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1547211105" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "891" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1883-01-13 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1947-10-13 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "3" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(838) "

Intèrpret de tenora

Es va formar en el món de la cobla amb Josep Vicens, ‘l’Avi Xaxo’, i en el clarinet a l'Escola Municipal de Barcelona. Va ser tenora de La Principal de la Bisbal (1900-1922) i de la Banda Municipal de Barcelona (1922) amb Lamote de Grignon. Un cop a Barcelona, hi va fundar la Cobla Barcelona (1922-1929) i el 1929 la Cobla Albert Martí. Fins a la Guerra Civil va compaginar les actuacions de cobla amb interpretacions amb el clarinet a la Banda Municipal i esporàdicament a l'Orquestra Simfònica de Barcelona i a l'Orquestra Pau Casals. Era considerat un dels més grans intèrprets de tenora, i Pau Casals el batejà com “el rei de la tenora”. Diversos compositors li van dedicar sardanes i ell en va compondre algunes, la més coneguda, Lina, a més, d’alguns ballables.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(834) "

Intèrpret de tenora

Es va formar en el món de la cobla amb Josep Vicens, ‘l’Avi Xaxo’, i en el clarinet a l'Escola Municipal de Barcelona. Va ser tenora de La Principal de la Bisbal (1900-1922) i de la Banda Municipal de Barcelona (1922) amb Lamote de Grignon. Un cop a Barcelona, hi va fundar la Cobla Barcelona (1922-1929) i el 1929 la Cobla Albert Martí. Fins a la Guerra Civil va compaginar les actuacions de cobla amb interpretacions amb el clarinet a la Banda Municipal i esporàdicament a l'Orquestra Simfònica de Barcelona i a l'Orquestra Pau Casals. Era considerat un dels més grans intèrprets de tenora, i Pau Casals el batejà com “el rei de la tenora”. Diversos compositors li van dedicar sardanes i ell en va compondre algunes, la més coneguda, Lina, a més, d’alguns ballables.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "162" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2310" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2336" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2337" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "761" } } } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2146" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "408" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "733" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(1) { ["und"]=> array(5) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2338" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2339" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2340" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2345" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2346" } } } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(0) { } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Martí" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Martí" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(8) "Galceran" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(8) "Galceran" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1439054630" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "4" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(6) "isabel" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> NULL } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(6) "Martí" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Martí" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Martí" } } } } [4]=> object(stdClass)#232 (7) { ["node_title"]=> string(9) "Apel·les" ["nid"]=> string(3) "774" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(7) "Mestres" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#236 (53) { ["vid"]=> string(4) "4353" ["uid"]=> string(1) "5" ["title"]=> string(9) "Apel·les" ["log"]=> string(1101) "Va estudiar a l’Escola de Belles Arts de la Llotja. A partir de 1874 va col·laborar amb Rodoreda i es va vincular a moviments claverians, publicant l’any 1876 la que seria una de les primeres biografies de Clavé. Va desenvolupar paral·lelament la seva activitat com a escriptor, il·lustrador i compositor. Com a escriptor es va dedicar a diversos gèneres i va ser guardonat Mestre en Gai Saber als Jocs Florals l'any 1908. Entre d’altres, va col·laborar en iniciatives del Teatre Líric Català donant text a obres de Morera com La Rosons (1901) i La Barca (1903), i de Granados com Picarol (1901) i Follet (1903). L'any 1906 va col·laborar amb l'empresa Espectacles-Audicions Graner i va donar text a obres com Nit de Reis i Joan de Serrallonga de Morera, Gaziel de Granados i Pierrot lladre de Sadurní. Després quedar-se cec la vista i de la mort de la seva dona l’any 1920, va completar i publicar quaderns de cançons, balades i madrigals que destaquen per la seva senzillesa i intimisme. D'entre les seves obres musicals destaquen Cançons per infants (1923) i Madrigals (1926)." ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(3) "774" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1438968086" ["changed"]=> string(10) "1579824477" ["tnid"]=> string(3) "774" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1579824477" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(13) { ["fid"]=> string(3) "172" ["uid"]=> string(1) "5" ["filename"]=> string(19) "0.Mestres_CEDOC.jpg" ["uri"]=> string(28) "public://0.Mestres_CEDOC.jpg" ["filemime"]=> string(10) "image/jpeg" ["filesize"]=> string(5) "54236" ["status"]=> string(1) "1" ["timestamp"]=> string(10) "1552049506" ["rdf_mapping"]=> array(0) { } ["alt"]=> string(0) "" ["title"]=> string(0) "" ["width"]=> string(3) "195" ["height"]=> string(3) "235" } } } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1854-10-29 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1936-07-19 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "3" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(983) "

Dedicat principalment al dibuix i a la il·lustració, també fou molt prolífic com a compositor i escriptor. Va estudiar a l’Escola de Belles Arts de la Llotja. A partir de 1874 va col·laborar amb Rodoreda i es va vincular a moviments claverians, publicant l’any 1876 la que seria una de les primeres biografies de Clavé i exercint de crític musical. Va escriure diversos poemes narratius emprats per compositors, entre els que destaquen La viola d’or (1910) d’Enric Morera i, especialment, Picarol (1901), Follet (1903), Gaziel (1906) i Liliana (1911) d’Enric Granados, obres interpretades al Teatre Líric català, a més de Pierrot lladre de Sadurní.  En quedar-se cec, a partir de 1914, va compondre centenars de cançons, senzilles i intimistes, que eren transcrites per músics com ara Joan Massià, publicatdes en quaderns com Cançons per infants (1923) i Madrigals (1926).

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(978) "

Dedicat principalment al dibuix i a la il·lustració, també fou molt prolífic com a compositor i escriptor. Va estudiar a l’Escola de Belles Arts de la Llotja. A partir de 1874 va col·laborar amb Rodoreda i es va vincular a moviments claverians, publicant l’any 1876 la que seria una de les primeres biografies de Clavé i exercint de crític musical. Va escriure diversos poemes narratius emprats per compositors, entre els que destaquen La viola d’or (1910) d’Enric Morera i, especialment, Picarol (1901), Follet (1903), Gaziel (1906) i Liliana (1911) d’Enric Granados, obres interpretades al Teatre Líric català, a més de Pierrot lladre de Sadurní.  En quedar-se cec, a partir de 1914, va compondre centenars de cançons, senzilles i intimistes, que eren transcrites per músics com ara Joan Massià, publicatdes en quaderns com Cançons per infants (1923) i Madrigals (1926).

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1036" } } } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1033" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1552" } } } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(5) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "387" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "466" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1032" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "880" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "526" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "733" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1000" } } } ["field_bibliografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1034" } } } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(0) { } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Apeles" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Apeles" } } } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Mestres" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Mestres" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Oñós" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Oñós" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "CEDOC" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "CEDOC" } } } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1438968086" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "5" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(5) "elena" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> NULL } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(7) "Mestres" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Mestres" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Mestres" } } } } [5]=> object(stdClass)#233 (7) { ["node_title"]=> string(5) "Enric" ["nid"]=> string(4) "1032" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(6) "Morera" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#238 (53) { ["vid"]=> string(4) "4363" ["uid"]=> string(1) "5" ["title"]=> string(5) "Enric" ["log"]=> string(1132) "La seva formació musical va començar de forma autodidacta a l’Argentina. Després d'estudiar a Barcelona amb Tolosa, Vidiella i Pedrell, es va traslladar a Brussel·les per estudiar amb Fiévez. L’any 1890 va tornar a Barcelona on va ser acollit pels moviments modernistes i va estrenar Dansa de Gnoms (1893) i Introducció a l’Atlàntida (1893). Poc després va fundar la Societat Coral Catalunya Nova vinculada als moviments claverians. L'any 1901 va organitzar la primera temporada de teatre líric català al Tívoli. A pesar del fracàs de la temporada, l’any 1905 es va fer càrrec de Espectacles-Audicions Graner i va presentar El Compte Arnau i La Santa Espina (1907), la sardana de la qual representà el seu èxit més aclaparador. L'any 1906 va estrenar produccions d’èxit al Liceu, com Emporium i Bruniselda. Després d’una estada a Argentina, on li encarreguen Himno a la patria, va perseverar en el teatre líric amb obres com Don Joan de Serrallonga (1921) i va ser nomenat sotsdirector de l’Escola Municipal de Música, posició que li va permetre influir compositors com ara Pahissa i Montsalvatge." ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(4) "1032" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1439489869" ["changed"]=> string(10) "1579824386" ["tnid"]=> string(4) "1032" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1579824386" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(13) { ["fid"]=> string(3) "176" ["uid"]=> string(1) "5" ["filename"]=> string(18) "0.Morera_CEDOC.jpg" ["uri"]=> string(27) "public://0.Morera_CEDOC.jpg" ["filemime"]=> string(10) "image/jpeg" ["filesize"]=> string(5) "44462" ["status"]=> string(1) "1" ["timestamp"]=> string(10) "1552049697" ["rdf_mapping"]=> array(0) { } ["alt"]=> string(0) "" ["title"]=> string(0) "" ["width"]=> string(3) "195" ["height"]=> string(3) "235" } } } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1865-05-22 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1942-03-11 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "3" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1213) "

Compositor, director i pedagog. Va començar la formació de manera autodidacta a l’Argentina i de tornada a Barcelona estudià amb Pedrell, Tolosa i Vidiella, per continuar a Brussel·les amb Philippe Fiévez (1885-1890). El 1890 ingressà a l’orquestra del Gran Teatre del Liceu i, acollit pels modernistes, el 1893 va estrenar Dansa dels Gnoms i Introducció a l’Atlàntida a la Societat Catalana de Concerts. El 1895 fundà la Societat Coral Catalunya Nova, renovadora del moviment de Clavé. Va compondre l’òpera La fada (1897) i la música incidental per a L’alegria que passa (1898) de S. Rusiñol. El 1901 organitzà la primera temporada de Teatre Líric Català ajudat per Gay i Granados. Presentà El Comte Arnau (1905) i La Santa Espina (1907) i, el 1906, Emporium i Bruniselda al Liceu. El 1911 fou nomenat sotsdirector de l’Escola Municipal de Música, on va influir compositors com Pahissa i Montsalvatge. Va ser autor d’algunes de les sardanes més interpretades: L’empordà, La sardana de les monges o La Santa Espina. És considerat un compositor essencial del modernisme català.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1212) "

Compositor, director i pedagog. Va començar la formació de manera autodidacta a l’Argentina i de tornada a Barcelona estudià amb Pedrell, Tolosa i Vidiella, per continuar a Brussel·les amb Philippe Fiévez (1885-1890). El 1890 ingressà a l’orquestra del Gran Teatre del Liceu i, acollit pels modernistes, el 1893 va estrenar Dansa dels Gnoms i Introducció a l’Atlàntida a la Societat Catalana de Concerts. El 1895 fundà la Societat Coral Catalunya Nova, renovadora del moviment de Clavé. Va compondre l’òpera La fada (1897) i la música incidental per a L’alegria que passa (1898) de S. Rusiñol. El 1901 organitzà la primera temporada de Teatre Líric Català ajudat per Gay i Granados. Presentà El Comte Arnau (1905) i La Santa Espina (1907) i, el 1906, Emporium i Bruniselda al Liceu. El 1911 fou nomenat sotsdirector de l’Escola Municipal de Música, on va influir compositors com Pahissa i Montsalvatge. Va ser autor d’algunes de les sardanes més interpretades: L’empordà, La sardana de les monges o La Santa Espina. És considerat un compositor essencial del modernisme català.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1148" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "162" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "201" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(1) { ["und"]=> array(5) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1625" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1626" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1749" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1747" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1454" } } } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(1) { ["und"]=> array(6) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1552" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1173" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "805" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1002" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "833" } [5]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1014" } } } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(8) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "774" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "496" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "511" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "355" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "880" } [5]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "209" } [6]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "781" } [7]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "329" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "733" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "557" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(1) { ["und"]=> array(3) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "564" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "529" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "585" } } } ["field_urls_d_interes"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1435" } } } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "5167" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "5168" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "5171" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "5172" } } } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(0) { } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Morera" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Morera" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Viura" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Viura" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "CEDOC" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "CEDOC" } } } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1439489869" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "5" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(5) "elena" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> NULL } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(6) "Morera" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Morera" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Morera" } } } } [6]=> object(stdClass)#234 (7) { ["node_title"]=> string(5) "Josep" ["nid"]=> string(3) "460" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(5) "Ribas" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#221 (52) { ["vid"]=> string(3) "462" ["uid"]=> string(1) "5" ["title"]=> string(5) "Josep" ["log"]=> string(0) "" ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(3) "460" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1438615263" ["changed"]=> string(10) "1579821129" ["tnid"]=> string(3) "460" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1579821129" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(0) { } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1882-06-27 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1934-08-31 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(0) { } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "3" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(335) "

Compositor.

Compositor de teatre líric que va assolir repercussió gràcies a la seva cançó Pel teu amor part d'un sainet líric homònim estrenat al Teatre Tívoli l’any 1922 amb lletra de Miquel Poal Aregall. La cançó va ser popularitzada per Emili Vendrell.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(299) "

Compositor.

Compositor de teatre líric que va assolir repercussió gràcies a la seva cançó Pel teu amor part d'un sainet líric homònim estrenat al Teatre Tívoli l’any 1922 amb lletra de Miquel Poal Aregall. La cançó va ser popularitzada per Emili Vendrell.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(0) { } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "3268" } } } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(0) { } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "508" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "733" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "529" } } } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(0) { } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(19) "José Ribas Gabriel" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(19) "José Ribas Gabriel" } } } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Ribas" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Ribas" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Gabriel" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Gabriel" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1438615263" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "5" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(5) "elena" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> NULL } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(5) "Ribas" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Ribas" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Ribas" } } } } [7]=> object(stdClass)#235 (7) { ["node_title"]=> string(5) "Emili" ["nid"]=> string(3) "508" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(8) "Vendrell" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#228 (53) { ["vid"]=> string(3) "510" ["uid"]=> string(1) "5" ["title"]=> string(5) "Emili" ["log"]=> string(0) "" ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(3) "508" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1438627644" ["changed"]=> string(10) "1570790924" ["tnid"]=> string(3) "508" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1570790924" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1893-01-13 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1962-08-01 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1171) "

Tenor

Es va formar a l’Escolania de Santa Maria del Mar de Barcelona i, més tard, va ingressar a l’Orfeó Català on va ser deixeble de Lluís Millet i Assumpció Prades. D’origen obrer, Vendrell va ser agafat com a ídol del catalanisme popular de la dècada dels anys vint i trenta del segle XX amb el nom de “la veu del poble”. Va ser l’encarregat d’interpretar la part d’evangelista en la primera audició a la península ibèrica de la Passió segons Sant Mateu de J.S.Bach el 1921. Va debutar en el món de la sarsuela, el 1922, amb el Don Joan de Serrallonga d’Enric Morera per continuar amb grans títols de Guerrero i d’Amadeu Vives, especialment amb Doña Francisquita d’Amadeu Vives amb prop d’un miler d’interpretacions. Especialitzat també en la interpretació de lieder (en versió catalana), i de cançons tradicionals i populars com Rosó o L’emigrant. Més excepcionalment va cantar oratoris, òpera (El giravolt de maig) i repertori simfònic. Va escriure llibres de temàtica musical com El mestre Millet i jo i el mètode El cant.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1167) "

Tenor

Es va formar a l’Escolania de Santa Maria del Mar de Barcelona i, més tard, va ingressar a l’Orfeó Català on va ser deixeble de Lluís Millet i Assumpció Prades. D’origen obrer, Vendrell va ser agafat com a ídol del catalanisme popular de la dècada dels anys vint i trenta del segle XX amb el nom de “la veu del poble”. Va ser l’encarregat d’interpretar la part d’evangelista en la primera audició a la península ibèrica de la Passió segons Sant Mateu de J.S.Bach el 1921. Va debutar en el món de la sarsuela, el 1922, amb el Don Joan de Serrallonga d’Enric Morera per continuar amb grans títols de Guerrero i d’Amadeu Vives, especialment amb Doña Francisquita d’Amadeu Vives amb prop d’un miler d’interpretacions. Especialitzat també en la interpretació de lieder (en versió catalana), i de cançons tradicionals i populars com Rosó o L’emigrant. Més excepcionalment va cantar oratoris, òpera (El giravolt de maig) i repertori simfònic. Va escriure llibres de temàtica musical com El mestre Millet i jo i el mètode El cant.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(3) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "162" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "230" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(0) { } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "309" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "526" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "774" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "251" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "733" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1362" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "554" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "529" } } } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(0) { } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(15) "Emilio Vendrell" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(15) "Emilio Vendrell" } } } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(8) "Vendrell" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(8) "Vendrell" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Ibars" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Ibars" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1438627644" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "5" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(5) "elena" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> NULL } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(8) "Vendrell" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(8) "Vendrell" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(8) "Vendrell" } } } } }